מתן יהב – עוצמה פנימית

flower
מתן יהב עוצמה פנימית

מהי התמכרות? ולמה אנחנו לא מצליחים להשתחרר מההתמכרויות שלנו?

ההתמכרויות שלנו מכאיבות לנו ובו זמנית מרגישות כל כך נעימות. אנחנו מרגישים שהגיע הזמן לצאת לחופש. איך אפשר להשתחרר מההתמכרויות שלנו?
ההתמכרויות שלנו מכאיבות לנו ובו זמנית מרגישות כל כך נעימות. אנחנו מרגישים שהגיע הזמן לצאת לחופש. איך אפשר להשתחרר מההתמכרויות שלנו?
תוכן העיניינים
תוכן העיניינים

אנחנו נמצאים במערכת יחסים מוזרה עם ההתמכרויות שלנו.

מצד אחד יש רצון להשתחרר אך אנחנו לא יודעים איך לעשות זאת ומפחדים נורא מהסבל שיבוא.

במהלך חיי חוויתי הרבה קשיים עם התמכרויות לכל מיני דברים משתנים.

ההתמכרויות מובילות אותנו לבושה ותחושת שנאה עצמית שמובילה אותנו לחזור עליהן פעם אחר פעם.

מהי התמכרות?

התמכרות היא החיפוש אחר תחושה מסוימת בצורה חזרתית. התמכרות היא גם הפחד מחוסר בתחושה מסוימת בצורה חזרתית.
כאשר אנחנו בתוך מעגל ההתמכרות אנחנו נחווה שהחיים שלנו מתרכזים בדבר אחד, קשה לנו מאוד לנהל את החיים שלנו בצורה רגועה ולהיות ברגע הזה.

הקושי להיות ברגע הזה מגיע מהחיפוש אחר תחושה כלשהי לאחוז בה. ועד שלא נגיע לתחושה שאנחנו רוצים תהיה תחושת חוסר שתוביל לבלבול רב והמון שנאה עצמית ובושה.

כאשר אנחנו במעגל הזה החיים הופכים להיות הרבה יותר קשים בגלל שאנחנו לא יכולים לתפקד ללא התחושה שאנחנו כל כך רוצים. אנחנו מבינים עמוק בפנים שמה שאנחנו עושים לא מוביל לחיים טובים אך למרות זאת קשה לנו מאוד לא לחזור על ההתמכרות שלנו ולהפסיק את המרדף אחר התחושה.

ההתמכרות מהר מאוד הופכת למרדף אחרי התחושה שחווינו בפעם הראשונה שעשינו את מעשה ההתמכרות שלנו. בפעם הראשונה שעשינו את המעשה הייתה תחושת שחרור גדולה, נעימה והרגשנו חופש לכמה רגעים מהסבל הפנימי הגדול שמילא אותנו, באותו הרגע המוח שלנו חשב שפתרנו את הבעיה.

אך למרבה הצער לא פתרנו את הבעיה רק ברחנו לכמה רגעים. והבריחה הזמנית הזאת יוצרת עוד ועוד צרות במרדף אחר התחושה שאנחנו רוצים.

אז השאלה שעולה היא איך אני יוצא מהמעגל הזה?

סוגי ההתמכרויות השונים שקיימים כיום

אנחנו בתקופה מאוד מוזרה בעולם. אין כמעט אדם אחד שנקי מהתמכרויות. כל כך הרבה אפשרויות, כל כך הרבה אפשרויות ליפול, בכל פינה מחכה לנו הזדמנות להשיג תחושה כזאת או אחרת ולהתמכר אליה. אנסה לפרט את רוב סוגי ההתמכרויות שקיימים כיום:

התמכרות למסכים

נטפליקס, מדיה חברתית, טלוויזיה, משחקי וידאו וכו'. כל הדברים האלה נותנים לנו הרגשה של רוגע. אנחנו מסתכלים לתוך המסכים ומאבדים את כל המחשבות שלנו. לכמה רגעים אנחנו מרגישים רגועים, כאילו הכל בסדר, אך האם זה באמת מה שקורה?

התמכרות לסמים

הפעם הראשונה שאנחנו חווים את ההיי והסטלה אנחנו מגישים מדהים, אנחנו מאבדים את את עצמינו בתחושות נעימות וחמות, אנחנו מרגישים שמצאנו את מה שחיפשנו. הסם הופך להיות חבר שלנו.

אך מהר מאוד הסם הזה שכל כך אהבנו הופך לאויב הכי גדול שלנו:

20. "פופרס"
19. ריטאלין
18. סיגריית THC אלקטרונית 
17. אבקה לבנה "מסתורית" 
16. קטמין 
15. טבליות קפאין
14. גז צחוק 
13. בנזודיאזפינים 
12. משככי כאבים אופיואידים 
11. LSD בצורות שונות 
10. פטריות קסם 
9. אמפטמינים בצורות שונות
8. סיגריות אלקטרוניות
7. קוקאין
6. טבק לנרגילה
5. MDMA בצורות שונות 
4. משקאות אנרגיה
3. קנאביס בצורות שונות 
2. טבק 
1. אלכוהול 

וכמובן יש עוד מגוון רחב של סמים שלא בהכרח נמצאים ברשימה אך לכולם יש את אותה ההשפעה: לתת תחושה טובה ולהשכיח את הבעיות שלנו. אך זה מצליח רק בהתחלה ולאחר מכן הכל מתהפך.

האדם הרגיל מכיר את הרעב של הבטן, הוא אוכל כשהוא רעב, אך אם הוא לא מוצא אוכל זמן רב מידי הוא מתחיל להיות עצבני, תשוש, חלש ואומלל. הרעב מתחיל להרוס לו את החיים והוא לא מסוגל להתרכז בשום דבר חוץ מאוכל.

במקרה של המכור לסמים הוא מקבל מנה כפולה של רעב, אך הרעב הזה לא ניתן לסיפוק, והוא הרבה יותר חזק מהרעב של הבטן. הרעב הזה לסם מהווה את ההתמכרות החזקה לסמים.

הרעב הזה גורם לך לשכוח מהכל ולהתרכז רק במרדף אחרי הסם. ככל שהזמן עובר הרעב גדל ואתה מרגיש יותר חלש ואומלל. הרעב הזה הוא כל כך חזק שנדמה לאדם שאם הוא לא יסיג את הסם הוא ימות, זו הופכת להיות מלחמת הישרדות וכל החיים של האדם תלויים בסם. זוהי ההתמכרות לסמים.

התמכרות להימורים

התמכרות להימורים זה לא דבר לצחוק עליו, לרוב זה מתחיל מעצירה בדרך הביתה לכרטיס גירוד במחיר שפוי. לאט לאט הטקס נהיה בלתי אפשרי לעצירה, והמחשבה עולה כל יום "מה אם בכרטיס הבא אזכה במיליון שקל? אסור לי לפספס את ההזדמנות!"

התחושה של הפספוס תקרע לו את הלב לאחר שנוצרה הציפייה והטקס. אך ככל שהאדם ממשיך בטקס הוא מאבד שליטה על התחושה הזאת שאומרת שהוא הולך לפספס אם לא ינסה והוא מתחיל לנסות את מזלו ולהמר שוב שוב.

כל הזמן התחושה הפנימית היא שבפעם הבאה שאהמר אצליח, ולאט לאט כל החסכונות נזרקים לפח, ההיגיון נעלם והתחושה שולטת בחיים שלו. הוא לא מצליח לעצור למרות שיודע שהוא נכנס לבעיות כלכליות רבות.

התחושה שבפעם הבא הוא יזכה השתלטה על החיים שלו והיא חשובה לו יותר מכל דבר אחר. הוא מרגיש אם שאם יפסיק להמר משהו נורא יקרה, תחושות של לחץ וחרדה אומרות לו שאם הוא יפסיק הוא יפספס את החיים ושאסור לו להפסיק אז הוא ממשיך בהימורים.

התמכרות לטלפון

ההתמכרות לטלפון היא אחת ההתמכרויות החזקות והנפוצות ביותר שקיימות כיום. כל כך קל ונגיש לפתוח את הטלפון ולמצוא מגוון של דרכים לשכוח מעצמינו ולחוש ברוגע מזויף וחולף.

ההתמכרות לטלפון מביאה אתה התמכרות לעוד מגוון רחב של התמכרויות: התמכרות למשחקים, התמכרות לרשתות חברתיות, התמכרות למידע, התמכרות ל"לדעת מה אחרים עושים", התמכרות לחיים מזויפים שקיימים מאחורי המסך.

כל רגע ורגע יש לנו את מסך הטלפון שמספק חוויות שונות של שכחה עצמית ואשליה של עולם שאינו קיים בכלל. אנחנו מתחילים להתרגל ולחיות בתוך הטלפון ולאבד את המציאות האמיתית שנמצאת בעולם החיצוני.

כל רגע אנחנו מחכים להודעה חדשה, למשהו חדש שיקרה, אנחנו לא נותנים לעצמינו להיות בשקט עם המחשבות והרגשות שלנו.

התמכרות לקניות

ההתמכרות לקניות היא לא פשוטה. היא מתחילה ממגוון סיבות, הרבה פעמים הסיבה היא שבילדות לא הייתה לנו את האפשרות ואת הכסף לקנות מה שרצינו. הרגשנו מקופחים ופתאום יש לנו את הכסף לקנות אז אנחנו מרגישים את הצורך לקנות כל דבר שרק עולה על רוחנו.

ההתמכרות לקניות נהייתה אפילו יותר פשוטה כיום עם האינטרנט. אפשר לבזבז את כל היום בהסתכלות על בגדים, נעליים, תכשיטים ומגוון רחב של חנויות הזמינות לנו בכל רגע.

כמובן שההתמכרות לא נשארת רק באינטרנט, ההתמכרות הולכת איתנו ליום יום ובכל מקום בו אנחנו נמצאים יש הזדמנות מעולה לקנות משהו חדש כדי לקבל מנה של הרגשה נעימה.

העיניים כל הזמן מחפשות אחר המוצר הבא ש"צריך" לקנות. לכל לאירוע צריך בגד מיוחד. אך האמת היא שאנחנו לא מחפשים אח בגד חדש, אנחנו מחפשים אחר אותה תחושה, עם בגד אחר פעם.

חבילות שמגיעות עלינו הביתה נותנות תחושה רגעית של "הכל בסדר". ואנחנו מבזבזים ימים ושבועות ואוגרים מוצרים רבים אשר בכלל לא תורמים לנו.

התמכרות לסוכר

ההתמכרות לסוכר היא אחת ההתמכרויות החזקות בדור הזה. בכל מקום ניתן למצוא סוכר, והוא הפך לאחת החוויות הממכרות הראשונות של הילדים. האהבה לשוקולד כמקום מפלט, להרגיש לרגע שהכל בסדר על ידי ביס מהעוגית שוקולד הטעימה והמתוקה.

בחוויית ההתמכרות לסוכר אנחנו חווים את הצורך בו כל יום, אם זה לאחר הארוחות, בשעות הבוקר או הערב. אך הנורה האדומה נדלקת כל יום ואומרת לנו שהגיע הזמן למתוקים!

לרוב אנחנו קולטים שאנחנו מכורים לסוכר רק שאנחנו מנסים להפסיק ומגלים שהמשימה היא כמעט בלתי אפשרית. הרצון לסוכר מנצח אותנו ואנחנו מסיימים את היום חסרי אונים מול הקינוח האהוב שלנו.

ההרגל לקבל את התחושה מהסוכר, הטעם האהוב, גורם לנו להיות חלשים, להיות חסרי אונים מול החוויה הנעימה הזאת שנקראת סוכר.

התמכרות לאוכל

אוכל זה אחד מהצרכים הבסיסיים שלנו. אך כשהצורך הזה הופך לדרך לשכוח את עצמינו, אנחנו מוצאים את עצמינו בחוויה שנקראת התמכרות לאוכל. האוכל שם בשבלינו שאנחנו עצובים/עצבניים/מאוכזבים/לחוצים ומדוכאים.

האוכל כבר לא משמש כמקור אנרגיה אלא כדרך לשכוח את עצמינו, את השעמום שלנו ואת התחושות הלא נעימות שנמצאות בנו. כשאנחנו מכורים לאוכל אין כל צורך ברעב כדי להתחיל לאכול, אנחנו אוכלים בגלל צורך רגשי ולא בגלל צורך פיזי.

התמכרות לאוכל מביאה איתה כל הזמן את המחשבה: מה אני אוכל בארוחה הבאה? אנחנו כל הזמן מתכננים על הארוחה הבאה ומנסים לברוח מהרגע הזה על ידי תכנון ארוחות עתידיות וזיכרון של ארוחות טעימות ונעימות בעבר.

כל החיים שלנו הופכים להיות מרוכזים באוכל, אנחנו נהיים חסרי אונים לגמרי.

התמכרות לרשתות חברתיות

ההתמכרות לרשתות החברתיות מביאה איתה מספר תחושות לא נעימות, גורמת לירידה ניכרת בביטחון העצמי ועלייה ניקרת בתחושת החרדה והלחץ. הרעיון שאנחנו כל הזמן מפספסים משהו.

מבוקר ועד ערב אנחנו גוללים כדי לראות מה חדש? בתקווה שהגלילה הבאה תביא לנו את התחושה שאנחנו רוצים. אנחנו מוצאים את עצמינו ללא שליטה פותחים את האינסטגרם או הפייסבוק ומחפשים אחר פוסטים חדשים, כל רגע פנוי שיש לנו אנחנו גוללים ברשתות החברתיות.

אנחנו מוצאים את עצמינו גוללים ללא הפסקה ורואים את אותם התכנים שוב ושוב, אנחנו שואלים את עצמינו מתי זה יגמר? אך כל יום מחדש אנחנו חוזרים לגלילה הבלתי מפסקת.

אפילו לעשות את הדברים הבסיסיים אנחנו לא מצליחים לעשות ללא הטלפון, אנחנו מתקשים להתארגן בבוקר לעבודה, לנסוע ברכב, לדבר עם אנשים, ולהיות זמינים לחיים שלנו ולדברים שחשובים לנו באמת.

אנחנו מאבדים את היכולת להקשיב לאחרים, זמן הריכוז שלנו ניהיה קצר יותר לאורך הזמן, והחוויה מתחילה לנהל את החיים שלנו.

התמכרות לאינטרנט

שעות על גבי שעות באינטרנט, פורומים, סרטונים, מידע ללא הפסקה. כל היום הולך על האינטרנט. אפילו במיטה אי אפשר לשחרר מהסרטונים, הכתבות והפורומים.

כל רגע ורגע הולך לאינטרנט ולמחשבות עליו. נדמה לאדם שכל עוד הוא לא באינטרנט הוא לא קיים/ לא חיי. כל עוד הוא לא יודע מה חדש הוא לא מעודכן. החוויה מביאה איתה תחושה של ריקנות, עצבות וחרדה כשהאינטרנט לא נמצא שם.

התמכרות לקפה וקפאין

ההתמכרות לקפאין וקפה הוא לא דבר שקל לדבר עליו, בגלל הפופולריות שלו כיום והצורך הגדול בו היום. נדמה שכל החברה המודרנית המערבית נבנתה סביב צריכת הקפאין. לאיפה שלא תלך תמצא אנשים שמחפשים כוס קפה, להתעורר, להירגע, לעבוד, לצחוק, להיות נחמד, הכל ניהיה תלוי בקפאין.

הרבה אנשים מרגישים חוסר גדול ללא כוס הקפה שלהם, ובלתי אפשרי מבחינתם לתפקד. הקפאין משמש כמוטיבציה לחיות והרבה מהאנשים שהפסיקו להשתמש בו חזרו בגלל כאבי ראש, עצב, חוסר מוטיבציה, דכאון והרגשה שמשהו לא בסדר.

אך לאורך הטווח הארוך השימוש בקפאין יכול לגרום ל: עייפות, איכות שינה נמוכה, חרדה ולחץ, ירידה בתיאבון, מחשבות טורדניות והרגלים רעים עקב לחץ וחרדה.

שנאה עצמית או דיבור פנימי שלילי לא יכולים לעזור לשחרור מהתמכרות

כבני אדם יש לנו נטייה לחשוב שאנחנו יכולים לפתור בעיות בעולם החיצוני והפנימי על ידי שנאה או דיבור שלילי. אנחנו מנסים להפנט את עצמנו שאם נחזור על זה ש"זה לא טוב להיות מכור" ונשכנע את עצמינו שההתמכרות עושה לנו רע ו"אנחנו חייבים לעצור את זה!" אז בעתיד המוח שלנו יבין את הקטע.

אך אני מצאתי מהניסיון שלי שהפתרון לא נמצא בשכנוע, הפנוט עצמי ולא בצורות חשיבה משונות. כי הבעיה לא נמצאת בחשיבה, הבעיה היא יותר עמוקה, הבעיה נמצאת בעולם הרגשי והאנרגטי שלנו. הקטע ההזוי הוא שאנחנו התחלנו במסע ההתמכרות שלנו מצורך רגשי.

אז איך בדיוק אנחנו מצפים לפתור בעיה רגשית עם משחקי מחשבות?

זה העניין המרכזי שהייתי רוצה להעביר פה לפני שאני עובר ל"איך" אפשר באמת לעשות שינוי פנימי שיביא לסוף הרדיפה שלנו אחרי התמכרויות.
הדבר המרכזי שאני רוצה להעביר הוא ששנאה, כעס ובושה לא יכולים להוביל לשחרור מהתמכרות, הקנטה של ההתמכרות לא תעזור לשחרורה.

התחלנו להיות מכורים בגלל הבושה כעס שנאה עצמית והתחושה שאנחנו לא מספיק טובים, התקווה שלנו הייתה שנמצא משהו שיסיים את הבעיות הפנימיות שלנו. ולכמה רגעים נדמה שהצלחנו, אך בדרך נפלנו למלכודת גדולה בה חשבנו שאפשר למצוא שמחה אמתית במשהו חיצוני.

הפתרון ליציאה ממעגל ההתמכרות הוא פתרון שנמצא בשינוי התודעה שלנו. התודעה שלנו היא בעצם העיניים הצופות שלנו. העיניים האלה הן אנחנו והן צופות כל הזמן בתחושות ובמחשבות ובאירועים החיצוניים שקורים לנו.

חשוב להבין שהדרך היחידה שלנו לשחרור מהתמכרות היא שינוי תודעתי, הוא זה שמוביל את הדרך לשינוי מחשבתי ורגשי.

התמכרות
איך מתמודדים עם התמכרות?

מהו בעצם השינוי שמביא לשחרור מהתמכרות?

השינוי הזה הוא השינוי ההסתכלות שלנו על ההתמכרות שלנו. כרגע אנחנו רואים בהתמכרות שלנו משהו "רע" או "טוב" וכל עוד אנחנו מחזיקים בשתי צורות ההסתכלות האלה אנחנו לא מסתכלים ישירות על עצמינו.

כשאנחנו מסתכלים על ההתמכרות שלנו כדבר רע אנחנו מתחילים לעבור לדיבור שלילי, ניסיון בריחה והדחקה. אנחנו נהיים מכורים לניסיון לברוח מהרצון להיות מכורים, הדבר יוצר התמכרות חדשה ובריחה חדשה, נוצר פיצול גדול בין התחושות, המחשבות ובנינו.

נוצר קונפליקט פנימי גדול שבו אנחנו מאוד רוצים לחזור להתמכרות שלנו אך המחשבות אומרות לנו כמה זה רע וכמה אנחנו לא בסדר בעצם. התחושה שנוצרת היא תחושה עמוקה של כאב ובסוף מהקושי הרב אנחנו חוזרים להתמכרות בעוצמה גדולה יותר והולכים במעגלים.

כשאנחנו מסתכלים על ההתמכרות שלנו כדבר טוב, אנחנו שוב פעם יוצרים פיצול בין המציאות לבין דרך החשיבה שלנו. אנחנו מנסים להגן על עצמינו מפגיעה נוספת על ידי "חשיבה חיובית" וניסיון להשלות את עצמינו שהכל בסדר, אבל עמוק בפנים אנחנו יודעים שאנחנו עובדים על עצמינו.

הכאב ההתמכרותי ממשיך ואנחנו ממשיכים להשלות את עצמינו שההתמכרות שלנו טובה לנו למרות שאנחנו יודעים שזה לא נכון.

השינוי שצריך להגיע הוא שינוי שלא נמצא ברעיונות של טוב ורע ולא נמצא במשחקי מחשבות וניסיון לשנות את הדרך שבה אנחנו רואים את ההתמכרות שלנו. האמת היא שהדרך היחידה ליציאה מהתמכרות היא פשוט להיות עם התחושות והמחשבות שבאות עם ההתמכרות, ללא תגובה של טוב או רע, וללא השתוקקות או דחייה לשום מחשבה או תחושה שמגיעה והולכת.

כל עוד אנחנו ממשיכים לנסות להשתמש במחשבה בשביל לפתור את הבעיה אנחנו נרגיש שאנחנו תקועים. ברגע שאנחנו מבינים שפשוט צפייה תביא איתה את ההבנה של כל התנועה של ההתמכרות אנחנו נדע איך לפעול, ומפעם לפעם שהתחושה לפעול למען ההתמכרות עולה נדע איך להתמודד איתה יותר טוב.

הפחד מסבל הוא זה שעוצר אותנו מלהבין את ההתמכרות שלנו

כבני אדם יש לנו רצון טבעי לא לחוות סבל בשום צורה, אנחנו בורחים מכל דבר שיכול ליצור בנו תחושה לא נעימה וכואבת. אנחנו מנסים כל רגע ורגע ליצור מציאות בה אין שום כאב ושום תחושה "רעה". אך למרבה הצער והאכזבה, אין אפשרות לברוח מסבל – כי בעצם תהליך הבריחה הוא תהליך יוצר סבל.

אם אנחנו מבינים שהבריחה מהסבל זה בעצם תהליך של סבל אנחנו יכולים להתחיל להבין שיש צורך לעצור! עצירה מוחלטת של כל פעילות ובניסיון להבין את ההתמכרות שלנו אנחנו נרצה להסתכל לתחושות שלנו ישירות בעיניים.

כחלק מהתמכרות יש רצון עז להפסיק להיפגע מהעולם, לא להרגיש יותר, להיות חסרי רגשות לגמרי. אך ברגע שאנחנו בוחרים בדרך הזאת אנחנו מוצאים שכל החיים שלנו הופכים לאפורים ככל שאנחנו משתמשים בסם יותר ויותר. הרגעים היפים שמגיעים מההתמכרויות שלנו הופכים לרגעים של כאב לאחר עזיבת התחושה מהגוף שלנו.

הצורך להשתמש שוב ושוב הורס אותנו, אך אנחנו עכשיו קשורים להתמכרות ואנחנו לא יודעים שום דרך אחרת ליציאה מהסבל שלנו, אז אנחנו בורחים שוב ושוב, עד שיום אחד אנחנו מבינים שההתמכרות הורגת אותנו.

איך אנחנו רוצים להבין משהו אם אנחנו בורחים ממנו כל הזמן?

כאשר אנחנו רוצים להבין משהו אנחנו צופים בו ואנחנו לא קופצים למסקנות עד שציפינו בו מספיק, מחקר אמתי לא יכול לקרות אם אני מגיע עם מסקנות ואני חושב שאני יודע. המחשבות שלנו אומרות שהן יודעות, התחושות שלנו חושבות שהן יודעות, אך האם הן באמת יודעות?

יש לנו צורך אחת ולתמיד להחליט שאנחנו פשוט נשארים לחקור את התנועה של המחשבות והתחושות כמו מדען שסקרן להבין את המחקר שהוא עובד עליו. אנחנו נשארים בצפייה שקטה ואוהבת כלפי התחושות והמחשבות שלנו ונותנים להם לעשות תנועה מלאה, בהתחלה זה יהיה לא קל כי כוח ההרגל הוא חזק.

בתחילת התהליך הכוח של ההתמכרות הוא חזק ומאוד קשה לא להגיב או להירגע מולו ולכן חשוב לעשות זאת עם כמה שיותר תמיכה. ברגע שאנחנו משיגים את התמיכה הנכונה, אם זה אדם שעשה זאת כבר, או מערכת יומית חדשה, או ספורט או קבוצת תמיכה.

אך זה אפשרי גם לבד, אם הרצון שלנו הוא באמת להתעורר מהחלום הרע הזה, אנחנו ניקח את הקפיצה ונכנס למים העמוקים. הקפיצה הזאת היא מפחידה מאוד, ואנחנו כבר שכחנו את עצמינו כל כך שאנחנו נרעד לפני הקפיצה, אך אני אומר לכם תקפצו למים העמוקים ואתם תראו את הנס שקורה.

הנס שיקרה מצפייה ללא תגובה הוא שלאט לאט המחשבות והרגשות יירגעו מעצמן לאור תשומת הלב האוהבת שחזרה הביתה ופתאום יהיה מרחב בין הצופה למחשבות והרגשות. באותם הרגעים תהיה חוויה אמתית של שליטה ולרגע תהיה הקלה וההבנה שאני כן יכול להיות המאסטר של עצמי.

אני יכול להיות חופשי מהתמכרות, אני יכול להיות המאסטר של החיים שלי, אני יכול להיות שליו, רגוע, יציב ומאוזן. והכוח שמגיע מהחוויה הזאת הוא כל כך חזק שהוא משנה את כל החיים של האדם אשר חווה אותה, הוא לא יכול להיות אותו דבר יותר. הוא הופך מעבד למאסטר.

להגדיר את עצמך כמכור לא יעזור לשחרור מההתמכרות.

יש קבוצות שמאמינות שכל בוקר בן אדם צריך לקום ולהגיד אני מכור ל.. ולהודות בזה שהוא מכור כל פעם, לא לשכוח מההתמכרות שלו לעולם.

אך יש בזה סכנה גדולה, ברגע שבן אדם מגדיר את עצמו כמשהו הדמות שלו מתעצבת סביב זה והוא מתחיל לייצר אגו שבו הוא מכור שמנסה להשתנות. הדבר יכול להפוך לאובססיה ולדרך חיים שבו הבן אדם כל הזמן יורד על עצמו והוא כל הזמן בעבודת ריפוי.

זה גורם לו להיות כל הזמן סביב ההתמכרות שלו ולא לשכוח ממנה לרגע. זה גורם לאובססיה חדשה, האובססיה להיות נקי מההתמכרות. וכל אובססיה כזאת תחזיר אותנו ישר להתמכרות. בגלל שכל אובססיה מביאה אתה אשמה גדולה ואשמה יכולה בקלות להוביל לבריחה.

אני בעד לראות את הגורמים להתמכרות ולא להסתכל על ההתמכרות כבעיה. ההתמכרות היא לא זו שהתחילה את ההתמכרות יש משהו יותר עמוק שגורם להתמכרות והדבר הזה הוא מה שאנחנו רוצים להבין ולשים מול האור, ולשחרר מהאחיזה בו כדי שנוכל לחזור לחיים מאושרים נקיים ובריאים.

ההתחלה של ההתמכרות היא מאירוע או אורח חיים מסוים אשר גרם לנו סבל ופחד. אנחנו צריכים למצוא את הדרך שתביא לחיים מאושרים שמתאימים בדיוק לך. אז בקלות תוכל לצאת מההתמכרות ולא להסתכל אחורה או לנסות להילחם בהתמכרות בצורה ישירה.

הבעיה עם ההתמכרות היא לא ההתמכרות עצמה, הבעיה היא שאנחנו לא מאושרים ואנחנו לא יודעים איך להיות מאושרים. ברגע שאנחנו מבינים איך להיות מאושרים כל ההתמכרויות יראו לנו מטופשות כי אין לנו רצון לשום דבר אשר יביא לנו את מה שיש כבר בנו.

אין צורך להיאחז בהגדרה "מכור"

כל עוד לא נלמד את אומנות האושר תמיד נחזור להתמכרויות שלנו

ואיזה ברירה יש לנו? אנחנו לא מתכונים לסבול כל החיים שלנו, ואני מבין את זה, זה מטופש לגמרי. גם אני לא הייתי בוחר לחיות חיים של סבל רק בשביל להגיד שאני לא מכור לכלום. עד שלא נלמד מה באמת הוא אושר אנחנו נמשיך לרדוף אחריו בחוץ.

זה לא משנה אם ההתמכרות היא לסמים או לרצון שמישהו יאהב אותנו או לרצון להיות עשירים ומוצלחים, כל הרצונות וההתמכרויות שלנו מגיעות ממקום של סבל וריקנות פנימית שאנחנו מנסים למלא, הבעיה שאנחנו לא מבינים איך למלא את הריקנות הפנימית שלנו.

החברה לא לימדה אותנו איך להיות מאושרים, לא ההורים, לא המורים, ולא החברים. אף אחד כמעט לא יודע את האומנות הזאת וגם נדמה שלאף אחד לא אכפת מהאומנות החשובה ביותר בחיים שלנו. ומשם נוצר כל הבלגן, ושם אנחנו צריכים לגעת.

כשאנחנו חיים עם ההתמכרות אנחנו בעצם מחפשים את החוויה של השקט מהעולם המשוגע הזה והצרות שלו, אנחנו מחפשים דרך לברוח מזה שבעצם מה שאנחנו רוצים זה חיבור עמוק לעצמינו, לשקט ולשלווה שנמצאים בתוכנו. ברגע שמצאנו אותם לא יהיה עוד צורך בהתמכרות שלנו.

מציאת החוויה הזאת היא זאת שתעזור לנו להשתחרר מהריקנות הפנימית ותחזיר לנו את האור והצבעים לחיים. היא זאת שתראה לנו שמה שחיפשנו בסמים או בכל דרך אחרת בעצם נמצא בתוכנו ואז נוכל לזרוק אותם מהחלון אחת ולתמיד.

המרדף אחר האושר הוא הדבר הטבעי ביותר שיש, ואנחנו חייבים למצוא אותו. הבעיה היא שלמדנו שהוא נמצא בחוץ, והאמת היא שהאושר נמצא בתוכנו תמיד.

לא למדנו איך להבין את עצמינו ואת הרגשות שלנו.

וכל עוד לא נבין איך לצפות, להבין את הרגשות ואת המחשבות שלנו תמיד נחפש לברוח מהן בכל צורה אפשרית. לא למדנו מהי המודעות הערנית שנמצאת שם תמיד ומעירה את הכוח האמתי שלנו, והוא כוח השחרור והתובנה. התובנה שהכל זמני והכוח לראות שבשחרור משליטה יש לנו כוח להשתחרר מהכל.

מדיטציה ומודעות פנימית מביאה את האושר שאותו אנחנו מחפשים בחוץ.

כל רצוננו כבני אדם הוא למצוא את האושר, החיבור, השלווה והאיזון שאיבדנו בילדות. מאז שאיבדנו את החוויה הנקייה הזאת של שמחה, אהבה, ומודעות מאושרת אנחנו רודפים אחריה ללא הפסקה.

מדיטציה מחזריה אותנו בחזרה לילדות, מביאה לנו שוב את החוויה התמימה, היפה והנקייה שנקראת אושר אמתי. יש כאלה שאפילו אומרים שמדיטציה היא אומנות האקסטזה, כי החוויה היא כל כך עצומה, היא משנה אותנו לגמרי.

חווית המדיטציה והמודעות הופכת את החיים שלנו וסוף סוף מראה לנו שאנחנו לא תלויים בשום דבר, שאין לנו צורך באף אחד כדי להיות מאושרים ולחיות חיים שטובים לנו ולאחרים.

בעבר נהגתי לשתות 2-3 משקאות חריפים כל לילה, 3-5 לילות בשבוע. התחלתי לעשות 20 דקות של מדיטציה כל ערב , ממש לפני השינה. גיליתי שאם היה הייתי שותה בערב, לא יכולתי לעשות מדיטציה. פשוט הייתי יושב שם… וסוג של בוהה במקום לעשות מדיטציה. זה הוביל אותי להפסיק לשתות. אהבתי יותר את המדיטציה. לא יכולתי לעשות את שניהם, בחרתי במדיטציה. כשהתחלתי לעשות מדיטציה, לא רציתי בכלל להפסיק לשתות. זה לא עלה בראשי.

– אנונימי מפורום reddit מספר על החוויה שלו.

והאמת היא שחווית המדיטציה העמוקה יכולה להיות פשוטה ומהירה מאוד לאדם שעבר חיים עם התמכרות, הוא מהר מאוד יוכל לראות את השינוי הפנימי המתחולל ואיך בעצם המחשבות שלו מוליכות אותו שולל אל מול החיים.

בזמן המדיטציה אפשר לראות איך מחשבות באות והולכות ואיך הן מנסות להחזיר אותנו חזרה להתמכרות, אך אם אנחנו צופים בכל התהליך של הגעת המחשבה, הזמן שבו היא נמצאת והעלמות שלה אנחנו נוכל לראות שזוהי רק עוד מחשבה, והראייה הזאת היא ראייה שמשחררת אותנו מעבדות.

העבדות למחשבות ולרגשות שלנו יוצרת בנו פחד, מה אם לא נעשה את מה שהמחשבות אומרות לנו? מה אם התחושה הזאת תהרוג אותנו. אך שאנחנו מחליטים פשוט לשבת ולצפות במחשבות אנחנו מגלים שהכל בסדר והאויב הוא בעצם לא כזה מסוכן. אפשר להגיד שמדיטציה מעירה את המאסטר הפנימי.

המאסטר הזה הוא אנחנו והגילוי של עצמנו מביא לנו את הכוח לשנות ולהחליט מה נכון בשבילנו בחיים. הכוח הזה הוא הכוח אשר יעזור לנו להשתחרר מכל התמכרות שרק נרצה ולבנות חיים שהם כנים לעצמינו.

גם אני חוויתי את אותה החוויה.

אהבתי לשתות אלכוהול, אך לא יכולתי לשתות ועדיין לעשות מדיטציה כשחזרתי הביתה.
הייתי עושה מדיטציה במשך 20 דקות כל ערב לפני השינה ונהניתי מזה מאוד.

לאחר 6 חודשים בהם חבילת 6 הבירות האהובה עליי ישבה במקרר לגמרי ללא תזוזה, אמרתי לעצמי "כנראה שפשוט הפסקתי לשתות"

שנים לאחר מכן, השמחה, השלווה וכל הדברים שהרווחתי ממדיטציה עולים באלפי רמות מעל לכל חומר שאני יכול לחשוב עליו. והחוויה ממדיטציה רק ממשיכה להשתפר עם הזמן.

– משתמש בפורום reddit מספר על החוויה שלו.

מדיטציה לשחרור מהתמכרות

המדיטציה נקראת לגלוש על הדחף. טכניקת מדיטציה פשוטה וחזקה שיכולה לשחרר אותנו לעד מכל התמכרות.

במדיטציה הדחף לפעול שוב על אותה ההתמכרות, מה שאנחנו עושים זה לרכב על הגל של הדחף עד שהוא מתחיל לרדת ונעלם לגמרי.

היה לי חבר AA ותיק שאמר לי, 'התחלתי לעשות מדיטציה כי הם אמרו לי שזה יעזור לי להפסיק לשתות. כיום אני לא שותה רק כדי שאוכל לעשות מדיטציה'.

– משתמש מפורום reddit מספר על החוויה שלו.

אנחנו לא מתעלמים או מגיבים או שופטים או רוצים שהגל יגמר או שהוא ישתנה, פשוט רוכבים עליו כמו שהוא, זורמים אתו עד שהוא ייקח אתכם לחוף מבטחים. ושוב ושוב הוא יגיע ואנחנו עושים זאת שוב ושוב, לאט לאט אנחנו לומדים בדיוק את הדרך של הגלים. הדרך שלהם תמיד חוזרת על עצמה – הדרך היא להגיע וללכת.

אך כל עוד ננסה להילחם או להתעלם מהם, הם ינצחו אותנו ואנחנו נטבע. אז בדיוק כמו בגלישה על גלים בעולם החיצוני אנחנו גולשים על הדחף שלנו וככה אנחנו נשארים חיים, ולומדים את עצמנו ואת הדחף, ולומדים שאנחנו לא עבדים של שום דחף.

אנחנו נהיים חופשיים מההתמכרות ולומדים שלאחר הגלים והסערה יש שקט גדול והשמש יוצאת, ואנחנו יכולים ליהנות לנוח ולחייך. כמובן שאנחנו עדיין צריכים להמשיך ולרכב על הגלים כל יום, אך ברגע שאנחנו רואים את היופי שנמצא בסוף של הסערה אנחנו מרגישים בטחון עצמי גדול שהכל בסדר ואפשר ליהנות גם בלי ההתמכרות שלנו. למאמר מלא בנושא התמכרויות ומדיטציה: מדיטציה והתמכרויות – מעבד למאסטר

מדיטציה הצילה את חיי.

אני מגיע מגנים של אלכוהוליסטים. שני האחים שלי העירו את הגנים מוקדם, בתחילת שנות ה-20. איבדתי אח אחד לפני שלוש שנים כשהוא שתה את עצמו למוות לבד בחדרו במלון בגיל 59. אני עכשיו בן 60 ומנסה להפסיק לשתות ברצינות רבה כבר כ-4 שנים. זה היה קשה. הזמן הארוך ביותר שהצלחתי היה שלושים יום. התחלתי לעשות מדיטציה לפני בערך 5 שבועות בגלל שהיועץ שלי התחנן שאעשה זאת. אני עכשיו נקי 6 שבועות ואני מרגיש שונה לגמרי. בלי חרדה, רגוע, שליו, שמח, אסיר תודה ובלי שום רצון לשתות עד כה. למשך שארית חיי אשתה את סם המדיטציה נטול הסמים. אני לא מאמין מה זה עשה לי. לחיים כולם!

– משתמש מפורום מספר על החוויה שלו.
השמיים נפתחים כשאנחנו חופשיים מהתמכרויות.

גמילה מהתמכרות – דרכים פרקטיות

טיפול CBT להתמכרויות

טיפול cbt עוזר להבין את המקור לרצון התמכרותי, את הצעדים שמובילים אליו ואת המחשבות שגורמות לנו לרצות לברוח מעצמינו. על ידי מיומנויות לניהול טריגרים אשר גורמים לנו לרצות לברוח להתמכרות שלנו אנחנו יכולים להיות יותר חדים ברגעים בהם אנחנו רוצים לחזור לתחושה הנעימה שנמצאת בחוויית הבריחה.

כחלק מהתרגילים שעושים בCBT אנחנו נמצא בחינת מחשבות שליליות והבאת מחשבות אשר מפריכות אותן. הבנה של הדרך הכי טובה להגיב לאחר נפילה להתמכרות האם זה על ידי ביקורת או חמלה עצמית.

בנוסף בטיפול CBT יש חשיפה הדרגתית לטריגרים וחוויות העבר אשר גורמות לנו לתחושות וכאב, על ידי חשיפה הדרגתית בתנאי מעבדה יהיה ניתן לחוות שחרור מהכאב וההשתוקקות שנמצאים בטריגרים להתמכרות.

הדרכת טרילותרפיה – טיפול רגשי

הדרכת טרילותרפיה היא עוד דרך מעולה לטיפול בהתמכרויות. בטרילותרפיה המדריך והמודרך עובדים ביחד להבנת כל האמונות הקיימות, עוברים ביחד על זיכרונות העבר אשר עיצבו את חיינו ולאט לאט מנסים להביא ביחד מודעות פנימית והבנה של כל הגורמים לסבל הפנימי אשר מוביל להתמכרות.

בטילותרפיה יש דגש על כמה נושאים עיקריים חשובים:

מודעות:

מודעות מתפתח בשיטת הטרילותרפיה על ידי השיחה האישית שבה אנחנו נכנס לעבר, לרעיונות, מסקנות, והטבעות של האדם לגבי החיים וכל נושא חשוב בחייו.

על ידי ההבנה של הראיות שלנו נוכל להבין איפה אנחנו שמים לעצמינו רגליים ואיך אנחנו גורמים לסבל פנימי על ידי אומנות והשקפות שאינן הן עובדות אמתיות.

המודעות גם מתפתחת על ידי מדיטציה ותרגילים רגשיים, לשחרור של רשמים אשר נקברו בתת מודע ומניעים אותנו לפעולות מזיקות ללא ידיעתנו המודעת.

הבנה של המלחמה הפנימית בין הראש לרגש

המלחמה הפנימית שמתרחשת בצורה בלתי מפסקת בין הראש לרגש, שולחת אותנו לרצון לברוח להתמכרות. על ידי ההבנה של המלחמה הפנימית הזאת, נוכל להבין מהשורש את הרצון שלנו לחזור שוב ושוב לאובייקט ההנאה המועדף עלינו.

התעוררות של בעל הבית

על ידי התעוררות של בעל הבית נוכל לחוות חופש מהעבדות למחשבות ולרגשות, נוכל להביא שלום ביתי, לפעול מתוך תובנה, סבלנות ותחושת אחדות עם היקום.

ההתעוררות הזאת היא הבסיס להתפתחות האינטליגנציה וההבנה שהשמחה שאנחנו מחפשים לא נמצאת מחוצה לנו ולא בתחושות זמניות וחולפות.

שיטת 12 הצעדים לגמילה מהתמכרויות

שיטת 12 השלבים מביאה איתה המון תמיכה, דאגה וכלים בשביל לצאת מההתמכרויות שלנו. השיטה מכילה בה טיפול קבוצתי שנותן לך את האפשרות להישאר באנונימיות.

השיטה מכילה 12 שלבים שנראים בצורה כללית ככה:

  1. הודינו שאנחנו חסרי אונים מול ההתמכרות – שהחיים שלנו הפכו לבלתי ניתנים לניהול.
  2. הגענו להאמין שכוח גדול מאיתנו יכול להחזיר אותנו לשפיות.
  3. קיבלנו החלטה להעביר את רצוננו ואת חיינו לטיפולו של אלוהים/היקום/כוח עליון.
  4. ערכנו חיפוש מוסרי בוחן וחסר פחד של עצמנו.
  5. הודנו בפני אלוהים, בפני עצמנו ובפני אדם אחר בטבע המדויק של הטעויות שלנו.
  6. אנחנו מוכנים לחלוטין שאלוהים יסיר את כל פגמי האופי הללו.
  7. ביקשנו ממנו בענווה שיסיר את החסרונות שלנו.
  8. ערכנו רשימה של אנשים שפגענו בהם, והתכוננו לתקן את כולם.
  9. עשינו תיקון ישיר לאנשים כאלה בכל מקום אפשרי, למעט כאשר הדבר יפגע בהם או באחרים.
  10. המשכנו לעשות חיפוש והבנה אישית וכשטעינו הודינו בכך.
  11. ביקשנו באמצעות תפילה ומדיטציה לשפר את המגע המודע שלנו עם אלוהים כפי שהבנו אותו, תוך תפילה רק לידע על רצונו עבורנו והכוח לבצע זאת.
  12. לאחר שהייתה לנו התעוררות רוחנית כתוצאה מהצעדים הללו, ניסינו להעביר את המסר הזה למכורים אחרים ולתרגל את העקרונות הללו בכל ענייננו.

המוח בהתמכרות

כחלק מהחוויה ההתמכרויות אנחנו נמצא שינויים במוח ובגוף, השינויים הללו מובילים אותנו לתחושות של חרדה, דיכאון, עצב, לחץ וריקנות פנימית. על ידי הבנה של השינויים במוח אולי יהיה לנו קל יותר להבין את עצמינו ולהשתחרר מכבלי ההתמכרות. לחצו כאן כדי לקרוא עוד

לסיכום

כאשר אנחנו מכורים אנחנו נמצאים במצב לא קל, אנחנו בתוך אפלה גדול, אך עם ההבנה הנכונה והשימוש בכל הכלים האפשריים לנו אנחנו יכולים להשתחרר מכל התמכרות וסוף סוף להיות עצמינו האמתיים.

תרכבו על הגלים, תנו לסערה של הדחפים להגיע וללכת ותראו איזה שחרור גדול מגיע. השחרור הזה יהפוך את החיים שלכם לגמרי ותוכלו סוף סוף לשכוח מהדחפים וליהנות מהחיים.

מאמרים נוספים על התמכרות:

איך להפסיק אכילה רגשית ללא מאמץ

איך אפשר להשתחרר מאכילה רגשית מהשורש? האם אפשר להשתחרר מאכילה רגשית ללא

מדיטציה והתמכרויות – מעבד למאסטר

האם יש דרך קיצור להשתחררות מהתמכרויות? האם יש דרך שלא כוללת מאמץ

איך להשתחרר מהתמכרות למין ולפורנו? טיפול בהתמכרות למין

ההתמכרות למין הופכת את החיים שלנו לגיהינום. התענוג הרגעי מתחלף מיד לאחר מכן

מהי התמכרות? ולמה אנחנו לא מצליחים להשתחרר מההתמכרויות שלנו?

ההתמכרויות שלנו מכאיבות לנו ובו זמנית מרגישות כל כך נעימות. אנחנו מרגישים

מוזמנים לשתף את המאמר אם אהבתם או התחברתם.

פייסבוק
וואטסאפ
אשמח לשמוע מה אתם חושבים על המאמר בתגובות.