מתן יהב – עוצמה פנימית

flower
מתן יהב עוצמה פנימית

איך להשתחרר ממחשבות טורדניות ולחיות ללא פחד מיותר

מהי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מחשבות טורדניות? מה הן מחשבות טורדניות? אולי לנסות לשכוח? אולי לנסות חשיבה חיובית? מהי הדרך הנכונה ביותר? במאמר הבא נדבר על הדרך המהירה הפשוטה ביותר להשתחרר מהמחשבות הטורדניות.
מהי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מחשבות טורדניות? מה הן מחשבות טורדניות? אולי לנסות לשכוח? אולי לנסות חשיבה חיובית? מהי הדרך הנכונה ביותר? במאמר הבא נדבר על הדרך המהירה הפשוטה ביותר להשתחרר מהמחשבות הטורדניות.
תוכן העיניינים
תוכן העיניינים

איך מתמודדים עם מחשבות טורדניות? למה אני חווה כל כך הרבה מחשבות מפחידות, מסוכנות, לא הגיוניות ואובססיביות?

למה יש לי מחשבות כאלה קשות ומכאיבות?

למה אני חושב מחשבות שמשגעות אותי לגמרי ומכניסות אותי לפחדים?

השאלות האלה העסיקו אותי המון במהלך חיי. למזלי הרב לאחר זמן רב של חיפוש פנימי מצאתי את הדרך החוצה והייתי רוצה לשתף אותה עם כמה שיותר אנשים.

מחשבות טורדניות לגבי העתיד

החיים עם מחשבות טורדניות

מחשבות טורדניות יכולות להרגיש כמו אורחים לא רצויים שפורצים לתוך הבית שלנו, הן גורמות למערבולת של מצוקה ובלבול. לעתים קרובות הן מרגישות כמו סערה פתאומית ובלתי צפויה. המחשבות הטורדניות משבשות את השלווה שלנו ומשרות תחושת פחד ואי נוחות.

מחשבות אלו יכולות להיות אלימות, מיניות או מתמקדות בפחד לגרום נזק או מבוכה לעצמנו או לאחרים. תוכן המחשבות הוא לרוב מטריד ומנוגד לגמרי לערכים ולאמונות שלנו. מה שמוסיף למצוקה שהן גורמות.

האדם שחווה מחשבות טורדניות עלול להרגיש כאילו הוא לכוד במעגל בלתי פוסק של מחשבות ותמונות לא רצויות ומטרידות. ככל שהוא מנסה להדחיק או להתעלם מהמחשבות הללו, כך הן נעשות יותר ויותר חזקות. זה יכול להוביל לרגשות אשמה, בושה וחרדה, ואפילו יכול לגרום לנו לפקפק בשפיות או במוסר שלנו. החשש שעולה עם המחשבות זה האם מחשבות אלה משקפות את הרצונות האמיתיים שלנו.

האם אני משוגע? האם איבדתי את השפיות שלי?

מחשבות טורדניות יכולות לעורר פחד עמוק שאנחנו הולכים לאבד את השפיות שלנו. הטבע הפתאומי והמתמשך של המחשבות הללו יכול להיות כל כך מכריע עד שזה מרגיש כאילו המוח שלנו איבד כיוון לגמרי. זה יכול להוביל לתחושה מטרידה של ניכור עצמי, תחושה איבדנו את עצמנו לגמרי.

אנחנו מסתגרים ומתרחקים מאנשים לאט לאט, מתרחקים מהאנשים הקרובים אלינו מתוך חשש שהם יגלו את הסוד שלנו. אנו עשויים גם להימנע ממצבים או מפעילויות שאנו חוששים שיגרמו למחשבות אלו, ולתרום עוד יותר לתחושת הבידוד והמצוקה שלנו.

עם זאת, חשוב לזכור שפחדים ותחושות בושה אלו הם סימפטומים של הבעיה, לא שיקוף של אופיו האמיתי או השפיות האמיתית שלנו. עם העזרה והתמיכה הנכונה ניתן ללמוד איך להתשחרר מהמחשבות הטורדניות ולהבין שלא השתגענו, לא איבדנו את השפיות שלנו.

מה זה מחשבות טורדניות

מחשבות טורדניות הן מחשבות שחוזרות על עצמן ללא הפסקה, ללא שליטה או רצון שלנו. המחשבות יכולות להגיע בכל מיני צורות ומביאות איתן חוויה רגשית לא טובה. פחד עמוק שהמחשבות האלה אמתיות ומסכנות את החיים שלי ושל אחרים סביבי בצורה כלשהי.

המחשבות הטורדניות מביאות איתן תחושה של בושה ואשמה, כי הן הולכות כנגד הקוד המוסרי שלנו ואומרות לנו שאנחנו צריכים לעשות דברים נוראיים שאינם נראים לנו הגיוניים.

לרוב המחשבות האלה מביאות גם חוסר בטחון עצמי ותחושת ניתוק ושוני מאחרים, המחשבות יכולות להגיע במגוון סוגים וצורות. אותן המחשבות ייקחו על עצמן צורות יותר ויותר מוזרות עם הזמן. המקור למחשבות הוא מקור רגשי ולכן לא ניתן לפתור אותן על ידי היגיון או חשיבה חיובית.

הרבה פעמים מחשבה מפחידה או רעה מגיעה כמו פלאש חזק שמפחיד אותנו כל כך עד שאנחנו יכולים לאבד את עצמינו לגמרי, אנחנו יכולים לדמיין שאנחנו הורגים מישהו קרוב, אונסים מישהו או עושים טעות איומה שתפגע בחייהם של האוהבים שלנו.

אחד הדברים שמקשים על האדם שחיי עם המחשבות הטורדניות הכפייתיות זה שנוצר מעגל שבו המחשבות חוזרות על עצמן בלי הפסקה, מתישות ומפחידות אותו. יש הרגשה שאנחנו כל כך מסוכנים לעצמינו שאנחנו מתחילים להיות חסרי יכולת להגיב ולהתנהג נורמלי בעולם.

מהו ההבדל בין מחשבה רגילה למחשבה טורדנית?

לכל בני האדם יש מחשבות מוזרות, מפחידות ולא רצויות. מחשבות שהולכות בצורה ישירה נגד ההיגיון הבריא והמוסר הערכי שלנו. זה שכולנו חווים את המחשבות הללו לא אומר שכולנו חווים מחשבות טורדניות.

אם אשאל חדר מלא באנשים רנדומליים האם אי פעם עלתה בהם מחשבה שבה הם פוגעים באנשים האהובים עליהם בצורה כזאת או אחרת, או פוגעים בעצמם, או עושים אקט מיני שהם לא היו רוצים לעשות במציאות, 90% מהאנשים יגידו שעלתה בהם מחשבה כזאת.

אך השאלה היא לא איזה מחשבה עולה בך אלא מהי התגובה למחשבה והתגובה למחשבה היא זאת שהופכת את המחשבה למחשבה טורדנית. אם אנחנו מגיבים למחשבה על ידי השאלה האם זה נכון ואמתי לגבי הרצונות האמתיים שלי? האם אני באמת אפעל לפי המחשבה?

השאלה הזאת מביאה אתה דאגה, לחץ וחרדה ויש לה המון סוגים של תתי שאלות שעולות כמו: יכול להיות שעשיתי משהו רע ושכחתי שעשיתי את זה? האם זה שהמחשבה בכלל עלתה לי בראש אומר עליי משהו חשוב ואמתי? האם אני משוגע?

אנחנו מחפשים ביטחון על ידי השאלות הללו ואנחנו מתפללים שיום אחד הן יפסיקו ויעזבו אותנו בשקט, אנחנו נכנסים למלחמה כנגד המחשבות שמאיימות על הביטחון שלנו ועל הערכים העמוקים שלנו.

סיפור החיים שלי עם מחשבות טורדניות

מאז שאני זוכר את עצמי מהילדות המוקדמת, גיל ההתבגרות ובתקופת הצבא חייתי עם ענן של מחשבות מעל ראשי ואני בטוח שעוד אנשים רבים חווים את החוויה הזאת.

מלא מחשבות שחוזרות על עצמן. מחשבות על דברים הזויים ולא נעימים. המחשבות האלה הובילו אותי להתמכרויות, לבריחה מהמציאות בכל מיני צורות ולניתוק רגשי מוחלט.

המחשבות האלה יצרו אצלי תחושות של בושה, אשמה, כאב רגשי, קנאה, פחד, חרדה, לחץ, דכאון, שנאה, תחושות נחיתות, ריקנות בבטן, תשישות רגשית ועוד חוויות לא נעימות שבסוף גרמו לי לחוסר בטחון בעצמי גדול ותחושת ניתוק מהעולם.

הייתי כל הזמן דואג לוודא שאני לא אפעל לפי התוכנית של המחשבות הטורדניות שלי, הייתי כל הזמן מנסה לוודא שאני לא באמת מה שהמחשבות שלי אומרות לי, הייתי כל הזמן מפחד שיום אחד אולי אשחרר את השליטה, אסיים את המלחמה והמחשבות יפעלו כנגד רצוני.

היה לי מאוד קשה לקבל את העובדה שהמחשבות שעולות בראשי לא רק מתארות מקרים הזויים ומפחידים אלא גם הולכות כנגד הדרך המוסרית והערכית שאני מאמין בה. המחשבות יצרו בי פחד נורא מעצמי ומהחיים.

חייתי עם חרדה ברקע והיא ליוותה אותי לכל מקום. החרדה הזאת הזינה את המחשבות הטורדניות והמחשבות הטורדניות הזינו אותה בחזרה. לא הצלחתי לחוות רגעים של רוגע ושלווה.

לאחר שנים רבות עם המחשבות הטורדניות סוף סוף הצלחתי להגיע למקום שבו אני מחליט בהחלטה נחושה לצאת מהמקום החשוך הזה ולהבין למה בעצם אני חווה את כל המחשבות הקשות האלה?

שאלתי את עצמי האם אני יכול לחוות חיים של שמחה, ביטחון ושקט פנימי? ומשם התחיל המסע שלי שעברתי בו דרך מגוון שיטות מודרניות ועתיקות מהמזרח כדי למצוא את המקום הזה שידעתי שמגיע לי לחיות בו.

אשמח לשתף אתכם בתובנות, מידע, והדרכים אני מצאתי לשחרור ממחשבות טורדניות ויציאה לדרך חדשה. דרך של רוגע, שלווה, שמחה, שקט פנימי, ובטחון עצמי.

מחשבות טורדניות פולשניות
הגיע הזמן להשתחרר ממחשבות טורדניות

סוגים של מחשבות טורדניות כפייתיות?

יש מגוון רחב של מחשבות טורדניות. יש אנשים שהמחשבות שלהן רצות רק על מחשבה אחת טורדנית שחוזרת על עצמה שוב ושוב, אך יש כאלה החווים מחשבות טורדניות מכל מיני סוגים בו זמנית. כמה סוגים נפוצים של מחשבות טורדניות:

מחשבות אלימות

מחשבות שבהן אנחנו מדמיינים את עצמנו מבצעים אלימות במישהו אחר או בעצמנו למרות שאין לנו שום רצון לעשות זאת ואנחנו יודעים את התוצאות שיגיעו. כשמחשבות אלו מגיעות שוב ושוב זה יכול לגרום לחשש רב ולרצון להפסיקן לפני שנעשה משהו מסוכן.

הפחד שיכול לעלות ממחשבות אלה הוא האם אני באמת אעשה משהו שאחרי זה אצטער עליו? ולאחר מכן מגיע ניסיון שליטה שבו אנחנו מנסים להדחיק ולהשתלט על המחשבות אך לרוב הן ממשיכות לרוץ ללא הפסקה.

מחשבות מיניות טורדניות

מחשבות על מין, על איברי מין, על מין עם אנשים קרובים עלינו, על גילוי עריות, ומחשבות על מין עם אנשים שבכלל "מגעילים" אותנו.

מחשבות הלו גרומות לנו לחוסר נוחות רב שהן עולות בהקשר לאנשים הקרובים אלינו.

המחשבות יכולות לגרום לנו להרהר במיניות שלנו ולחוות כאב, בושה, אשמה וניתוק מאנשים אחרים.

למאמר מלא בנושא: איך להתמודד עם מחשבות טורדניות מיניות אחת ולתמיד

מחשבות שמזכירות אירועים כואבים

מחשבות על אירועים מהעבר שבהן שהכאיבו לנו או שהכאבנו לאחרים. מחשבות על אנשים שפגעו בנו. מחשבות על אירועים שהרגשנו בהם בושה, חרדה, אשמה, קנאה וכאב רגשי גדול.

המחשבות האלה יכולות ליצור בנו פחד תמידי מהחזרה של אירועים אלה שוב בעתיד. יש רצון רב להימנע מחזרה של האירועים האלה בכל דרך אפשרית. והתחושה שמגיעה עם המחשבות האלה היא תחושה כואבת ומפחידה, כזאת שגורמת לנו לחרדה עמוקה.

מחשבות טורדניות על ניקיון וחיידקים

שטיפת ידיים אובססיבית ומחשבה שחיידקים נמצאים בכל מקום. ניקיון וחיטוי בכל מקום שאנחנו נמצאים, פחד שהחיידקים נמצאים בכל מקום ואני חייב לנקות אותם.

המחשבות האלה יכולות להפוך את החיים שלנו לחיים של פחד וחרדה מתמדת.

מחשבות שאומרות לי שאעשה משהו רע לעצמי או לאחרים (מחשבות אובדניות)

מחשבות על כך שבעתיד אולי יקרה משהו שיסכן את החיים שלי או החיים של אחרים. מחשבות על כך שאולי בעתיד אני אעשה משהו שיסכן אנשים אחרים או את החיים שלי.

מחשבות על סכנה בכבישים ובכללי מחשבות על הסכנות שבעולם. עולם שבו בכל רגע יכול לקרות משהו נורא ואיום שעדיף להימנע ממנו בכל מחיר.

מחשבות שליליות טורדניות

במקרים רבים מחשבות טורדניות הינן פשוט שליליות. אין להם הגדרה מיוחדת אך הן מגיעות בשלל צורות כמו: הלקאה עצמית, שנאה של העולם, פסימיות ומחשבות אפלות שמפחידות אותנו נורא.

מחשבות אלא אינן מוגדרות בקטגוריה מסוימת ולא תמיד מכילות טקס או פעולה מדויקת כדי להיפטר מהן. מחשבות אלה כוללות את ההסתכלות שלנו על החיים ככל.

למאמר מלא בנושא: איך להתמודד עם מחשבות שליליות ללא מאמץ ובקלות

למה מלכתחילה אני חווה מחשבות טורדניות

מחשבות טורדניות במקור שלהן מגיעות מהילדות המוקדמת בה חווינו פגיעה עמוקה שגרמה לפחד עמוק והתעוררות של המחשבות בשביל להגן עלינו מסכנות בעתיד.

לפני הפגיעה הראשונה הזאת החיים שלנו היו ספונטניים והיה חופש לרגשות שלנו לנוע ללא חסימה פנימית. היה חופש פנימי והפחדים שלנו לא היו נשארים כמחשבות טורדניות.

פחדים היו מגיעים והולכים אך לרוב התודעה שלנו הייתה ברגע הזה ובחוויה של סקרנות, ערנות וחופש רגוע.

לאחר ההתעוררות של המחשבות שמגיעות בשביל להגן עלינו מפני פגיעה רגשית נוספת עתידית, מתחיל מעגל שלא נגמר שבו המחשבות שלנו מנסות להציל אותנו מכל חוויה אשר עלולה לפגוע בנו רגשית.

בניסיון ההגנה הזה נוצרות מחשבות על מחשבות על מחשבות והרגש שלנו מודחקת לפינה, המודעות שלנו נרדמת והעיסוק היחיד של המערכת המנטאלית שלנו הופכת להיות העיסוק בהגנה פנימית.

אותן הרגשות שהודחקו לפינה מתחילות ליצור בעיות פנימיות ובריאותיות בחיים שלנו והכל מתחיל להשתבש משם.

מתחילה חוויה של איבוד עצמי ופחד תמידי. אך למרות שזה נשמע שהמחשבות האלה מגיעות לפגוע בנו, זוהי לא האמת ואפילו ההפך מהאמת.

המחשבות האלה קוראות לנו לחזור פנימה מההדחקה שיצרנו בנינו לבין העולם הרגשי שלנו. המחשבות נותנות לנו הזדמנות להתעורר ולתת לעצמינו תשומת לב פנימית. עד שלא נחזור וניתן מקום לרגשות שלנו המחשבות ימשיכו לקרוא לנו להחזיר את תשומת הלב פנימה. כן הן עושות את זה בדרכים מוזרות והזויות, אך יש סיבה טובה לכך.

מחשבות טורדניות לגבי טורדניות

סיפור מטאפורי שמסביר את הסיבה לקיום של המחשבות הטורדניות

היו היה ילד אהוב ומתוק במשפחה מלאה באהבה וחום – ההורים שלו תמיד נתנו לו תשומת לב, חיבה, אהבה ויחס לא שיפוטי.

אהבו להקשיב לו כשהוא מדבר, אהבו לשחק אתו ולחבק אותו.

יום אחד הילד התעורר ופנה להורים שלו כהרגלו אך לא קיבל שום יחס, כל פעם שניסה לפנות להוריו הם הסתכלו עליו במבט מובהל, מפוחד ושיפוטי. מיד ברחו ממנו ללא יחס נוסף.

הילד נפגע בצורה נוראית, הכאב הפנימי שלו היה גדול. הוא לא הצליח לשאת את היחס הזה והחליט שהוא יעשה הכל כדי להחזיר את תשומת הלב האוהבת של ההורים שלו.

בניסיון לקבל את תשומת הלב הילד התחיל לצעוק, לאיים, ליצור סיפורים ורעיונות כדי שההורים שלו יחזרו להקשיב לו ולהתייחס אליו אך לצערו ההורים שלו רק המשיכו באותה הדרך.

הוא קרא לעזרה, זעק לאהבה, עשה כל מה שהוא רק יכול כדי לקבל תשומת לב ולהחזיר את האהבה שהוא כל כך מתגעגע אליה. הילד התחיל להתנהג בצורות הזויות, מפחידות ולא הגיוניות. למרות כל הניסיונות שלו הוא עדיין לא צלח. אך הוא ניסה שוב ושוב ושוב.

הסיפור הזה הוא לא על ילד שנמצא בעולם החיצוני הסיפור הזה הוא על הרגשות שלכם שהדחקתם במשך שנים, ברחתם על ידי התמכרויות ונתתם להם מבט שיפוטי ומפוחד.

אתם ההורים הפנימיים אך אתם לא נותנים תשומת לב לעצמכם והילד הזה שהוא בעצם המחשבות שלכם קורא לכם לחזור פנימה, לתת תשומת לב, אהבה ולהפסיק לברוח ממנו. זוהי כל מטרתו, הוא רוצה לטובתכם, אך עד שלא תחזירו את תשומת הלב שלכם פנימה, הוא ימשיך לצעוק ולהפריע לכם במסע הבריחה המתמד שלכם מעצמכם.

הגיע הזמן להחזיר את האהבה הביתה.

היו היה אדם שהיה כל כך מוטרד
מהמראה של הצל שלו וכל כך לא מרוצה מרעש הצעדים שלו,
שהוא החליט שהוא רוצה להיפטר משניהם.
השיטה שהוא השתמש בה הייתה לברוח מהם.
אז הוא קם ורץ. אבל בכל פעם שהוא הוריד את רגלו לרצפה
היה עוד צעד, בזמן שהצל שלו עמד בקצב הריצה ללא קושי בכלל.
הוא ייחס את כישלונו לעובדה שהוא לא רץ מספיק מהר.
אז הוא ניסה לרוץ מהר יותר ויותר, בלי לעצור, עד שלבסוף נפל ומת.
הוא לא הצליח להבין שאם הוא רק היה נכנס לצל, הצל שלו היה נעלם,
ואם הוא היה יושב ונשאר בשקט, לא היה שומע יותר את רעש צעדיו.

– צ'ואנג דזה

מחשבות טורדניות קוראות לנו להסתכל על מה שנמצא בתוכנו

אנחנו תמיד חושבים על מחשבות טורדניות כמטרד שצריך להפטר ממנו, כבעיה שצריך לפתור, כמשהו לא טבעי, אך אנחנו אף פעם לא נותנים למחשבות את המקום ואת תשומת הלב להראות לנו את מה הם מנסים להראות.

הקריאה של המחשבות הטורדניות הכפייתיות היא קריאה נואשת לתשומת לב, אך במרוץ החיים אנחנו מאבדים את עצמינו ומחפשים אחר דרכים חיצוניות לפתור את הבעיות הפנימיות שלנו. אנחנו מיד לוקחים את המחשבות ברצינות ומפחדים שאנחנו באמת נפעל לפי איך שהמחשבות אומרות לנו לפעול.

נדמה שאם ננסה לשכוח מהמחשבות הטורדניות אולי הן ייעלמו, אך ככל שאנחנו מנסים לשכוח מהן כך הן גדלות ומתחזקות.

האם יש סגולה נגד מחשבות טורדניות?

הסגולה היחידה שתביא לסיום של המחשבות הטורדניות היא להבין את הקריאה של המחשבות לעזרתנו והרצון שלהן להקשבה ותשומת לב. מדיטציה ותשומת לב למחשבות היא הסגולה ליציאה ממחשבות טורדניות.

אפשר להגיד שמודעות פנימית ערנית היא הסגולה של הבן אדם המאושר. הסגולה הזאת יוצרת סדר פנימי בעולם הפנימי, מנקה את כל הבלגן הפנימי ומרגיעה את המחשבות לגמרי.

האמת שהדרך לשחרור ממחשבות טורדניות מאוד ישירה ולא דורשת ידע, או למידה של ספרים וכתבים. הדרך היא דרך ישירה שמראה לנו שעמוק בפנים אנחנו נקיים מכל הסבל והמחשבות.

מחשבות טורדניות אינן האמת

מחשבות טורדניות מביאות איתן רעיונות לגבי מי אני. פחד עמוק עולה בנו מהרעיון שהמחשבה היא נכונה לגבי, שאני אשם, שאני משוגע או מסוכן לעצמי ואחרים.

המחשבות הטורדניות מגיעות כזעקה לפעולה, וככל שנפחד מהמחשבות האלה ונגדיר אותן כ-"אני" אנחנו רק נקבל עוד ועוד מחשבות כאלה.

המחשבות הטורדניות הן רק ניסיון להשיג את תשומת הלב שלך. אל תפחד, אל תברח, שב איתן ואתה תראה שהן ייעלמו כאילו לא היו שם בכלל.

ברגע שאנחנו משוכנעים שהמחשבות שלנו נכונות והן "אנחנו" קשה מאוד לא לפחד מעצמינו, קשה מאוד להאמין בעצמינו. וכמובן שקשה לנו ליצור את המציאות שאנחנו היינו רוצים.

מחשבות טורדניות
העולם יפה עם עיניים נקיות ממחשבות ודאגות.

מתי מחשבות טורדניות הופכות לבעיה ש"צריך לעצור"?

בשלב מוקדם או מאוחר אנחנו מבינים שאולי יש לנו בעיה. מצד אחד נדמה שיש בנו קולות שמדברים בקול שלנו והמחשבות נשמעות בדיוק כמונו. לפעמים זה נדמה שאולי אנחנו פשוט מחורפנים לגמרי, שאיבדנו את זה.

נדמה שאם אני חושב ככה אז כנראה שאבדתי את זה. מהרגע שאנחנו נכנסים למעגל הזה נדמה שאין דרך לצאת, ככל שאנחנו ממשיכים לנסות למצוא דרכים לפתור, לעצור או להתמודד עם המחשבות הטורדניות אנחנו רואים שיש חוסר אונים גדול מולם.

אך ככל שנמשיך לחשוב במילים כמו לפתור/לעצור/ בעיה/ לא טוב/ לא בסדר/ אני משוגע/אני חייב לעצור את זה אנחנו נכנס ליותר ויותר צרות עם המחשבות הללו.

מחשבות טורדניות המלחמה הפנימית
מלחמה בין המחשבות לרגשות

האם אני משוגע?

אחת השאלות הבסיסיות שמלוות את אותנו סביב המחשבות הטורדניות היא האם אני משוגע? האם אני לא נורמאלי? האם אני הולך להתחרפן? האם איבדתי את זה לגמרי?

השאלה הזאת מלווה אותנו וגורמת לנו לבושה, אשמה, הסתגרות, התנתקות, פחד וחרדה. אנחנו מרגישים שאנחנו שונים מכולם, שאף אחד לא יודע שיש לנו מחשבות לא נורמאליות, שאנחנו לא בסדר, שעדיף להתרחק מאנשים בשביל שלא ידעו איזה מחשבות לא נכונות קיימות בנו. אנחנו לא רוצים שיראו עד כמה עמוק בפנים אנחנו משוגעים ורעים.

אך חשוב מאוד להבין, שכל בני האדם חושבים מחשבות על פגיעה, על סטיות מיניות מוזרות, על סרטים רעים, על פגיעה עצמית, על ניקיון ועוד מגוון של מחשבות שהופכות את המציאות למעייפת רגשית.

הדבר החשוב ביותר להבין הוא שאתה לא משוגע, שאין משהו דפוק בך, שאתה לא שונה מכל בני האדם, אתה בדיוק כמו כולם, כולם חושבים את המחשבות הללו, אך לא כולם מגיבים באותה צורה למחשבות הללו. ובהמשך המאמר נעבור על כל הדרכים שבהן התייחסנו בצורה לא נכונה למחשבות והפכנו אותן מעוד מחשבה למחשבה טורנית.

מחשבות טורדניות – טיפול

מילדות אנחנו רגילים להילחם בכל דבר:

– אם אתה רוצה משהו אתה חייב לעשות משהו!

– אם לא תתאמץ איך תצליח?!

– אתה לא עושה כלום ואתה מצפה שיקרה משהו?!

כל הגישות שלמדנו מהעולם החיצוני מראות על אגרסיביות רבה והרכות נעלמת מאתנו. ואותה הגישה חודרת לעולם הפנימי שלנו. אנחנו למדנו להילחם בעולם החיצוני ולקחנו את אותה הגישה לעולם הפנימי.

עם הגישה הזאת אנחנו מנסים לפתור בעיות שלא קיימות, ובדרך אנחנו רק מייצרים לעצמינו עוד מלחמה וכאב פנימי רב.

אז השאלה שעולה היא ממה צריך להימנע בדרך לריפוי ממחשבות טורדניות?

מילים כמו התמודדות, לנצח, להפטר, לסיים, להפסיק ולגרש ממלאות את החיפושים כשאנשים מתחילים את המסע שלהם אל ריפוי פנימי עמוק ושקט פנימי.

אנשים הולכים שולל ומנסים במשך שנים להילחם במחשבות הטורדניות שלהם, ובדרך רק רומסים את עצמם ואף אחד לא מנצח. המלחמה בעולם הפנימי בדיוק כמו בעולם החיצוני אף פעם לא תביא לניצחון. במלחמה כולם מפסידים.

כל ניסיון להדחיק, להשתיק, לכסות, לגרש, ולשכוח הם לא יותר מניסיון רצח של חלק בך שקורא לעזרה וכל עוד החלק הזה שבך שקורא לעזרה לא יקבל אותה ובמקום יקבל הדחקה, המלחמה לא תסתיים לעולם, אין צורך לנסות לפתור שום דבר, אין צורך לנצח, ואין צורך לשכוח או להדחיק.

אם אנחנו באמת רוצים לחיות בשלווה אנחנו צריכים ללמוד את הדרך היחידה שבה נוכל לחיות בשלום עם המחשבות שלנו.

הדרך היא דרך רכה ואוהבת מלאה בקבלה חמלה ותשומת לב ערנית ונינוחה. בדרך זו נוכל להביא לריפוי – ללא שיפוטיות ביקורתיות, או רצון לשנות את המחשבות שלנו.

מאמר מלא בנושא: מחשבות טורדניות -טיפול טבעי

רק תבונה תוכל לעזור לנו להשתחרר ממחשבות טורדניות

אנחנו לא רגילים להשתמש בתובנה. תובנה היא לא דבר שלמדים בבתי הספר, בבתי הספר מלמדים אותנו לחכות, לזכור, לשנן וללמוד מה נכון ולא נכון מאחרים.

אנחנו לומדים מגיל צעיר חשיבה שמותאמת לחברה בה אנחנו נמצאים, חשיבה שנשלטת על ידי הדעות וההסתכלות של האחרים. מלמדים אותנו לא לחשוב בשביל עצמינו אלא לחשוב בתוך הקופסא של החברה הקיימת עם הדעות והרעיונות שלה.

חשיבה זו מבוססת על ידע, ידע זה לא תובנה ידע זה הצטברות של מידע שלמדנו בעבר, ידע מביא להגבלה בצורת החשיבה ולפיצול פנימי בין החושב למחשבה.

החושב נוצר על ידי החברה והתכנות החיצוני שלה, כל הילדות מלווה ברעיונות של נכון ולא נכון, אסור ומותר, טוב ולא טוב. החושב מנסה לשלוט במחשבה וברגשות, הוא לא נותן שום מרחב לשום דבר שאינו מתאים לאידיאל שלו שנבנה על ידי החברה.

החושב אומר שהוא יודע מה טוב, וכל עוד הטוב לא קיים בעולם המחשבות והרגשות הוא מנסה לשלוט ולשנות את מה שקיים בהם. הפיצול הפנימי הזה מוביל לחיזוק של המחשבות הטורדניות במרד נגד החושב הפנימי.

כל עוד אנחנו מזדהים עם החושב וממשיכים לפעול על ידי תבניות של עיצוב ושליטה במחשבות, אנחנו מחזקים את המחשבות הטורדניות. ולכן ההתחלה של הדרך לתובנה מתחילה על ידי ההבנה של הפיצול בין החושב והמחשבה.

ההבנה של החושב והמחשבה, ההבנה של התכנות, ההבנה של ההשלכות של ניסיון השליטה הן בעצמן תובנה, ולכן יש כל הזמן לצפות בתנועה של המחשבות והרגשות.

כל עוד ננסה לשלוט, לברוח, להקניט ולנתח לא נוכל לצפות במחשבות וברגשות שלנו, ולא נוכל להבין את עצמינו ואת הדרך שבה אנחנו מחזקים את המחשבות הטורדניות.

תובנה תגיע רק לאחר סקרנות עמוקה לגבי מה שקורה בתוכנו, הסקרנות הזאת תנקה אותנו מהידע שצברנו בעבר, הידע הזה יוצר את הפיצול הפנימי על ידי חוסר היכולת שלו לעמוד בפני המציאות האמתית.

הידע הוא החושב, החושב הזה מנסה לשלוט בכל מה שקורה בתוכנו, וכל עוד הוא ממשיך לפעול ללא הצפייה הסקרנית שלנו, הוא ימשיך ליצור עוד ועוד מלחמה פנימית ולכן גם עוד ועוד מחשבות טורדניות.

האם אפשר לשחרר ולרפא מחשבות טורדניות בגישה פשוטה ללא מאמץ ומלחמה פנימית?

כן. והאמת שזו הדרך היחידה. למען האמת כל מה שעשינו עד היום היה מלא במאמץ ובאגרסיביות כלפי המחשבות והרגשות שלנו. הדחקנו, ניסינו לשכוח, נלחמנו, הבאנו מחשבות אחרות, ברחנו להתמכרויות, אך הדבר היחיד שלא עשינו זה פשוט להקשיב להן ולראות שאין דרך לפתור את המחשבות שלנו והרצון לפתור את התחושות והמחשבות שנמצאות בנו הוא זה שגורם להן להישאר.

למרות שזה נשמע פשוט, וכשאני אומר ללא מאמץ זה נשמע טוב מכדי להיות נכון, נדמה שבעולם הזה הדבר הכי לא פשוט זה לא לעשות כלום.

אנחנו כל הזמן מנסים לפתור את המחשבות שלנו, על ידי מעשים חיצוניים או על ידי מעשים פנימיים שבאים לידי ביטוי תמיד בחוסר תשומת לב, אף פעם אין הקשבה עד הסוף למה שנמצא בתוכנו באמת, על ידי כך שאנחנו לא רוצים להסתכל על מה שנמצא בתוכנו באמת אנחנו תמיד חוזרים בחזרה למחשבות.

השאלה שאני הייתי רוצה לשאול אתכם היא מתי הפעם האחרונה שפשוט ישבתם עם עיניים עצומות וצפיתם בעצמכם ללא הפרעה חיצונית?
אני מתאר לעצמי שעבר הרבה זמן מאז… וזה לא מפתיע שהמחשבות שלכם נותנות לכם חיים קשים, אנחנו משתמשים במחשבות האלה כדי לברוח ממה שנמצא בתוכנו.

מחשבות טורדניות - למה מלכתחילה?

טיפול תרופתי במחשבות טורדניות

ציפרלקס ותרופות נגד דיכאון לצערנו הרב לאט לאט הופכות לתרופות שאנשים משתמשים בהן יותר ויותר, אני לא נגד השימוש בהן אך בסופו של יום ציפרלקס זה כמו לשים פלסטר מעל הפצע, ברגע שנפסיק עם התרופה אנחנו נחזור ישירות לאותה נקודה.

לפי דעתי שיטה טבעית ופשוטה היא הדרך היחידה לריפוי יסודי ואמתי שנשאר אתנו לאורך החיים ולא משנה את הכימיה בגוף שלנו.
לפעמים אין ברירה וחייבים לקחת אבל אני ממליץ לנסות כל שיטה אפשרית לפני השימוש בתרופות.

הגוף שלנו בצורה הטבעית שלו חי בשלווה מושלמת, הדבר הלא טבעי הוא לחיות בסבל פנימי עם מחשבות טורדניות. ולצערנו החיים היום מלאים בחוסר טבעיות: ברעיונות לא טבעיים, סטנדרטים לא טבעיים, מכשירים לא טבעיים, סמים לא טבעיים.

החיים שלנו נמצאים בריחוק מושלם מהאמת, וזה ככה במשך אלפי שנים. הגיע הזמן שנתעורר לטבע האמתי שלנו ולשמחה שנמצאת בנו.

אך למי שבכל זאת מעוניין לקרוא על טיפול תרופתי מוזמן להסתכל פה: טיפול תרופתי במחשבות טורדניות

האם מחשבות טורדניות עוברות

מחשבות טורדניות עוברות כן. אבל זה לא שאנחנו יכולים להכריח אותן לעבור. חשוב מאוד להבין את זה . בשביל שהן יעברו אנחנו צריכים להבין אותן. ובשביל להבין אותן אנחנו צריכים להיות עם עצמינו.

בשביל להקשיב להן אנחנו צריכים להפסיק לפחד מהן. בשביל להפסיק לפחד מהן אנחנו צריכים להפסיק לרוץ כל כך מהר אחרי דברים חיצוניים ולעצור לכמה רגעים. המסע על השחרור ממחשבות טורדניות צריך להיות מסע של סקרנות אהבה וקבלה לא מסע של מלחמה כאב ובריחה.

ברגע שנתחיל לצפות בעצמינו ולא לכעוס על המחשבות נבין שהן לא מסוכנות כמו שהן נראות, הן באות והולכות ולא משאירות אחריהן עקבות, וככל שאנחנו נותנים למה שנמצא בתוכנו יותר מקום לנוע בחופשיות הוא יראה לנו מה הוא באמת רוצה להראות לנו.

בסוף אנחנו מגלים שכל מה שהן רצו להראות לנו זה שכל עוד אנחנו מסתכלים וצופים פנימה באהבה ובחום אין להן שום סיבה לחזור ולפגוע בנו.

הקריאה לחזור הביתה מתחילה וככל שאנחנו לומדים מהצפייה הפשוטה הזאת המחשבות מתרחקות ומתרחקות, עד שנפתח לנו חלל של שקט פנימי ואנחנו מתמלאים באור גדול.

מאמר מלא בנושא: האם מחשבות טורדניות עוברות לבד?

האם מחשבות טורדניות עוברות

אנחנו מחפשים חוויות נעימות על ידי המחשבות

על ידי המחשבות אנחנו מחפשים לברוח מהתחושות העמוקות שלנו, יש בנו כאב פנימי אך אנחנו לא רוצים להסתכל עליו אז אנחנו נשארים עסוקים במחשבות.

ככל שנמשיך להיצמד למחשבות ולחפש בהן ביטחון ככה נמשיך להתרחק מעצמינו. כל עוד אנחנו רוצים למצוא תשובה ופתרון למחשבות שלנו אנחנו תמיד ניצור עוד ועוד שאלות ועוד ועוד בעיות.

המחשבות האלה הן תוצאה ישירה של הרצון שלנו לא לחוות כאב רגשי, ככל שיש לנו יותר עיסוק במחשבות ככה אנחנו יכולים יותר בקלות לשכוח מהתחושה שנמצאת בתוכנו.

על ידי מחשבות שיוצרות בעיות, בעיות שצריך לחשוב עליהן, שצריך לפתור, אנחנו יכולים לשכוח מעצמנו בצורה מלאה. למה אנחנו לא יכולים פשוט להסתכל על מה שנמצא בתוך הגוף שלנו?

על ידי המחשבות אנחנו מייצרים פיצול ביני לבין מה שקיים בתוכי, ככה שכל התחושות שלי הן משהו נפרד ממני. אך התחושות האלה הן אני. ברגע שאני מבין שהתחושות האלה הן אני, אני לא מנסה לברוח מהן.

ברגע שאני לא מנסה לברוח מהן אני מקבל אותן לא משנה עד כמה הן כואבות הוא נעימות. ברגע שאני לא מנסה ליצור חוויה שונה ממה שנמצאת בתוכי אז אין צורך לחשוב יותר.

המטרה של החשיבה היא להביא פתרון למשהו שלא צריך לפתור בכלל, אם אני מנסה לפתור משהו החשיבה ממשיכה, אך אם אני מקבל את מה שנמצא בתוכי, נעים או לא נעים, טוב או לא טוב, כואב או לא כואב אז לחשיבה אין מקום.

אך יש לנו כל כך הרבה רעיונות, הרעיונות האלה הן מנוגדות לאמת, הרעיונות של מה שאנחנו צריכים להיות, של מה שאנחנו צריכים להרגיש, של מה נכון ולא נכון, כל עוד יש בנו רעיון לגבי מה צריך להיות אנחנו לא נקבל את מה שבאמת נמצא בנו.

כל עוד אנחנו רודפים אחרי חוויה נעימה אנחנו מקבל חוויה כואבת, כל עוד נרדוף אחרי הטוב, נפגוש ברע, כל עוד נרדוף אחרי משהו, תמיד המחשבות הטורדניות ימשיכו.

האם אני יכול לקבל את מה שנמצא בי, כמו שהוא, ללא שום רעיון של מה שצריך להיות, ולכן אני מפסיק לרדוף אחרי מה שלא נמצא, שזה בעצם המרדף של המחשבה.

ברגע שמגיע הרעיון שצריך לשנות, להדחיק ולפתור את התחושות שבתוכנו, המחשבות הטורדניות ימשיכו לפעול.

איך לצאת ממחשבות טורדניות

המרדף אחרי ביטחון פסיכולוגי

כולנו רודפים אחרי ביטחון פסיכולוגי בצורה לא מודעת, אנחנו כל הזמן מנסים להבין ולנתח את החיים ובמיוחד את עצמינו. אנחנו רוצים לדעת מי אנחנו בדיוק, מה המחשבות שלנו אומרות עלינו ומה המשמעות של כל מה שקורה בתוכנו.

אנחנו מאוד רוצים לוודא שאנחנו יודעים ושולטים בתמונה שלנו, אנחנו מאוד רוצים להרגיש שאנחנו בסדר, שאנחנו לא מוזרים, שונים או משוגעים. אנחנו מנסים להגיע למסקנה לגבי האמת של מי שאנחנו, ועד שאנחנו לא מגיעים למסקנה אנחנו לא מסוגלים להירגע.

בדרך למסקנה הסופית, לסיכום שאנחנו מחפשים אנחנו משתמשים במחשבות בשביל לנתח את החיים ואת המחשבות, אנחנו מנתחים את כל מה שקורה בתוכנו במטרה שיום אחד לא נצטרך לנתח יותר ונגיע למסקנה סופית שתסכים עם הרצון של מי שאנחנו רוצים להיות.

אנחנו מנסים לעצב את המחשבות שלנו כך שיסכימו עם התמונה האידיאלית אך ה-לא קיימת של מי שאנחנו היינו רוצים להיות. התהליך הזה יוצר פיצול אישיות ומאבק פנימי בלתי מפסיק בין האידיאל שאנחנו דורשים בעצמינו לבין המחשבות והרגשות הקיימות בנו באמת.

כל עוד אנחנו מחזיקים באידיאל במטרה לשנות ולעצב על ידי ניתוח ושליטה, אנחנו תמיד נשאר באותו המעגל, מעגל שבו יש מאבק בלתי מפסק בין שני אנשים, האיש שהייתי רוצה להיות ומי שאני באמת.

מחשבות טורדניות במקרה הזה הן טורדניות כי הן מתנגדות לאידיאל ולמי שאני הייתי רוצה להיות, אני לא הייתי רוצה להיות אלים ולכן כאשר מחשבה טורדנית אלימה מגיעה אני מתנגד, מנתח, מתעצבן ומנסה לשנות אותה או להחליף אותה.

פיצול האישיות הפנימי מתחזק על ידי ההתנגדות למחשבה הטורדנית שאומרת לי שאני אלים, מסוכן, מוזר או משוגע ושיש בי רצונות לעשות דברים שמתנגדים לתמונה שלי לגבי עצמי.

המרדף אחרי הביטחון הפסיכולוגי לא תורם בדרך לשחרור ממחשבות טורדניות והסיבה לכך היא שמלחמה במחשבות הטורדניות מחזקת את המחשבות הטורדניות, האנרגיה שהולכת למלחמה בהן מספקת להן אנרגיה ולא נשאר לנו אנרגיה להתעסק בדבר האמתי שנמצא בעולם הגוף-רגש.

מהניסיון שלי כל ניסיון להביא את המחשבות לדרך האידיאלית שאני רוצה במטרה לחוות ביטחון פסיכולוגי תמיד מוביל את המחשבות הלא אידיאליות להתחקות וגדילה.

זאת אומרת שכל התעסקות מצדי בעולם המחשבות יחזקו את המחשבות הטורדניות, כל עוד אני נותן את כל האנרגיה שלי לשינוי ועיצוב המחשבות שלי בדרך שאני רוצה, אז אני בעצם נותן את כל האנרגיה שלי למחשבות הטורדניות בדרך עקיפה אחר ישירה בסופו של דבר.

רק ברגע שאני משחרר מהרצון לעצב את המחשבות ולקבל ביטחון פסיכולוגי אז אני יכול למצוא את האנרגיה ואת תשומת הלב הנכונה והראויה שתביא לשחרור של המחשבות הטורדניות.

מחשבות טורדניות טיפול טבעי ופשוט

בטיפול טבעי אנחנו מפסיקים לרדוף אחרי המחשבות, אנחנו מפסיקים לחשוב במובנים אגרסיביים, ואנחנו משחררים למחשבות לרוץ במרחב הפתוח. רק הרצון שלנו לעצור את המחשבות גורם לעוד חרדה ולחץ, יוצר פיצול פנימי, זה לא שווה את המאמץ הזה ולא מביא לשום תוצאה חיובית.

בדרך מפתיעה עם השחרור מהניסיון לשלוט במחשבות המחשבות משתחררות בדרך שלהן. בשביל לתת להן להשתחרר בדרך שלהן אנחנו צריכים להתחיל להתייחס עליהן כחברים טובים/כילדים שלנו. ולתת כמה שיותר תשומת לב ואהבה למה שנמצא בתוכנו, לתחושות שנמצאות בתוכנו.

בכל ניסיון לפתור או להתמודד עם המחשבות שלנו נוצר פיצול של השולט והנשלט, אנחנו מנסים לשלוט במחשבות ובדרך אנחנו רומסים את עצמינו.

יש צורך לתת למחשבות לרוץ באיזה מהירות שהן רוצות ולכל כיוון לתת להם מרחב פנימי אין סופי ותוך כדי פשוט לצפות כמו שאנחנו צופים בטלוויזיה. הבעיה שלנו היא שאנחנו צופים במחשבות כאויב יש לנו כבר דעה לגבי המחשבות אנחנו קוראים להן טורדניות ואנחנו מגיל קטן רק נלחמים באויב הטורדני והפולשני.

המלחמה הזאת באויב מגיעה מחוסר הבנה. שהאויב הזה הוא החבר הכי טוב שלנו כל הרצון שלו הוא לעזור לנו ולתת לנו הזדמנות לחיות חיים טובים אמתיים ויפים, הוא המטרד הכי מבורך שהיה יכול להגיע, ללא ההטרדות שלנו היינו ממשיכים לחיות חיים של כאב, חוסר הגשמה עצמית, חיים ריקים ושטחיים שאינם חשובים לנו.

המחשבות רק קוראות לנו להסתכל פנימה לתוך עצמנו ולקבל את מה שקיים בתוכנו, כל עוד יש מלחמה ורצון לחוויה שונה מהחוויה שנמצאת בתוך הגוף שלנו, אנחנו תמיד נמצא את עצמנו במלחמה.

האם ניתן לטפל במחשבות טורדניות לבד?

בוודאי שניתן. יש בכולנו את כל הכוחות וכל כל מה שצריך בשביל לעשות זאת. אך יש להבין את המחשבות ולא לנסות לפתור או לרפא או להתמודד איתן. התהליך לריפוי הוא תהליך של תשומת לב, אתה מחזיר הביתה את את תשומת הלב וצופה בכל מה שקורה בעולם הפנימי שלך בלי להגיב באותו הרגע.

אתה נותן למחשבות ולרגשות לנוע בחופשיות ומפסיק להילחם בהן. אתה מפסיק להקשר למחשבות טובות ולפחד ממחשבות רעות ובצפייה הפסיבית הזאת מגיע הריפוי האמתי. בשביל זה אתה מספיק, אין צורך בעוד מישהו שיצטרף אלייך ויעזור לך.

על ידי זה שאתה פשוט מקבל את הארעיות של התחושות, ואתה מפסיק לרדוף אחרי הדרך שבה הדברים צריכים להיות, אתה חופשי מכל רעיון, רעיונות שלטוב או לא טוב, שמח או עצוב, גבוהה או נמוך.

אתה הופך לאדם חופשי כי אתה סוף סוף מוכן להיות עם עצמך, גם אם זה אומר להיות עם הכאב הפנימי שלך, עם התחושות האמתיות שלך. אתה לא מחפש אחר בריחה מעצמך, אתה לא מחפש לפתור את המחשבות.

מחשבות טורדניות על מוות

המוות הוא נושא רגיש אצל המון אנשים. יש אנשים שרק מלשמוע את המילה מוות בהלה, פחד וחרדה נוראיים תוקפים אותם. זה נושא רגיש שמעסיק את רוב בני האדם הילדות המוקדמת.

הפחד מהמוות הוא הפחד האמתי היחיד והוא זה שמתחיל את כל הפחדים האחרים. הפחדים האחרים שמים שמלות בצבעים שונים מעל הפחד מהמוות ומסתירים אותו, כי כולנו באמת מפחדים אך ורק מהמוות.

אך למען האמת ההפתעה הגדולה היא שהחוויה של המוות היא החוויה הכי יפה שיש, בעצם החוויה של המוות היא לא באמת המוות שלנו, היא החוויה של המוות של הסבל שלנו ושל הדמות שיצרנו סביבנו.

בשביל לחוות את החוויה הזאת אנחנו לא צריכים לעשות שום דבר מיוחד למען האמת, בפשטות להסתכל פנימה לתוך הגוף שלנו ולחוות בצורה חופשית את המחשבות והרגשות שלנו.

עם הזמן תגיע חוויה של יותר ויותר שקט עד שנהיה רווח נעים של שקט פנימי בין כל מחשבה למחשבה וברווח הזה נמצאת חווית המוות והחוויה למען האמת היא חוויה של אושר פנימי והבנה גדולה שאין צורך להיקשר לחיים.

בעצם מחשבות טורדניות על מוות רוצות להראות לנו את היופי והשלווה שנמצאים במוות.

"רובנו מפחדים למות כי אנחנו לא יודעים מה זה אומר לחיות.
אנחנו לא יודעים איך לחיות, ולכן אנחנו לא יודעים איך למות"

ג'ידו קרישנמורטי
מחשבות טורדניות
המחשבות שנראות לנו כמו משהו רע, הן דווקא הקריאה לריפוי.

מחשבות אובדניות

אז למה בעצם מחשבות אובדניות בכלל מגיעות? למה אני כל הזמן מרגיש מאיום בנושא הזה ומרגיש בכל רגע ורגע שאני בסכנה ממשית ואם לא אשאר על המשמר יכול להיות שאעשה משהו שהוא מסוכן לעצמי? האם יש סוף למחשבות טורדניות כפייתיות אלו?

במקור שלהן המחשבות על ההתאבדות מגיע מכאב רגשי עמוק, אותו הכאב הרגשי שלא מקבל תשומת לב והבנה מתחיל להתפתח והופך להיות כאב נוראי שמוביל למחשבות שאולי המנוחה היחידה שאקבל היא בחוויית המוות. ומאותו הרגע החוויה שעולה בנו היא רצון למות אך מצד שני גם יש פחד מלמות ובפיצול שנמצא בין שניהם החיים הופכים לקשים ומעייפים.

לאחר מכן לרוב מגיעה גם חווית הבריחה לתענוגות רגעיות ודרמות לא רצויות, התמכרויות ופחדים ממלאים את התודעה שלנו ואנחנו ממשיכים באותה תנועה של התרחקות מעצמנו ובריחה מהרגשות והמחשבות שלנו.

המצב הזה מוביל לגדילה של הכאב הרגשי ולחוסר תשומת לב. אז איך משתחררים ממחשבות טורדניות על התאבדות?

הדבר הראשון שאנחנו צריכים להבין זה שכל עוד לא נחזור הביתה ונסתכל פנימה, לא נוכל להבין את המחשבות ולהביא לשחרור מהן, הסבל ימשיך את דרכו. כל עוד נמשיך להתעלם ולנסות למצוא משהו להיאחז בו בשביל לא להרגיש סבל ברגע הנוכחי לא נוכל להשתחרר מהכאב הנוראי ומהמחשבות המטרידות.

ובשביל לחזור הביתה ולהיות עם עצמנו צריך אומץ אמתי, להגיד אני אחווה את התחושות ללא פחד, אני אשמע את המחשבות ואראה את התמונות שעולות לי בראש ללא בריחה, אני אהיה שם באומץ בשלווה וברוגע ללא שיפוטיות מיותרת, והחוויה הזאת תביא אתה ריפוי אמתי.

חשוב להבין שהמחשבות אינן רעות, להפך! הן מעולות, ללא המחשבות האלה שקוראות לנו לרפא את עצמינו ולהחזיר תשומת לב אוהבת לתוך הגוף והרגשות שלנו לעולם לא נוכל להגיע לריפוי ולהיות אדם חופשי.

אז מה עושים עם מחשבות טורדניות על התאבדות?

אני ממליץ כעצה פרקטית למצוא כל יום זמן להליכה ארוכה אפשר גם לעשות את זה בישיבה או שכיבה – מה שאתם מעדיפים.
לתת לעצמכם זמן שבו אתם פשוט צופים ברגשות שלכם ללא רצון לשנות אותם, בקבלה מלאה.

כשאני אומר צופים אני מתכוון לצפייה אוהבת וסקרנית כזאת שרוצה להבין את הזעקה הפנימית ויודעת ומאמינה שככל שתשומת הלב תינתן לעולם הפנימי יהיה מרחב תנועה חופשי להרגשות ופחות פחד והדחקה שלהן כך יוכל לבוא ריפוי אמתי ויציאה לדרך חדשה.

מחשבות טורדניות על בגידה

הפחד מבגידה מגיע כפחד נטישה עמוק שכנראה חווינו בילדות המוקדמת, לכולנו יש פחד נטישה ברמה כזאת או אחרת אך נדמה שיש מקרים בהם המחשבות מעלות כל כך הרבה לחץ וחרדה שהן פוגעות בנו ובקרובים אלינו. ברגע שמחשבות מתחילות להכאיב לנו ברמה כזאת יש הרגשה של חרדה ופחד ללא הפסקה.

אז איך משחררים מהמחשבות ולומדים לקבל אותן?

קודם כל חשוב להבין שהחרדה והפחד שלנו מנטישה זה אחד מהפחדים העמוקים ביותר של האדם ויש לו קשר ישיר לפחד מהמוות.

המחשבות שמגיעות למען האמת לא מצביעות על חרדה שמישהו אחר בוגד או שמישהו אחר הולך לנטוש אותנו המחשבות באות להגיד לנו שאנחנו נטשנו את עצמינו!

אנחנו הפסקנו לתת תשומת לב לעצמינו, לאהוב את עצמינו, אנחנו התחלנו לברוח מעצימנו ולחפש אהבה בחוץ כשכל הזמן הזה האהבה היחידה שאנחנו צריכים היא האהבה של עצמינו, אנחנו לגמרי נטשנו את עצמינו ושמנו את האחריות לתחושת האהבה שלנו בידיים של מישהו אחר. המחשבות זועקות לנו ואומרות בצורה קצת מוזרה, איפה האהבה שלי? הרגשות אומרות איפה תשומת הלב שמגיעה לי?

בתוך הראש שלנו זה נדמה שהאחר אשם בכאב שלנו, שהוא זה שהביא לנו את הכאב הנוראי הזה, נדמה שהוא זה שבגד בנו, אך בתכלס אנחנו מלכתחילה בגדנו בעצמינו, וזה הכאב האמתי שלנו.

כדי להשתחרר מהכאב של המחשבות הטורדניות על בגידה קודם כל עלינו לחוות אותם עד הסוף, מה שאומר לתת להם זמן להיות ומרחב פתוח. המרחב הפתוח הזה יתן לנו הזדמנות לתת תשומת לב אוהבת לרגשות שלנו ולקבל אותן כמו שהן, ללא שיפוטיות ביקורתיות, או הרעיון שהן טורדניות, רעות או טובות, ניתן כמה שיותר זמן כזה לעצמנו ומהר מאוד יהיה ניתן לראות שהמחשבות והרגשות מפסיקים לזעוק לעזרה והאהבה חוזרת הביתה.

"אנשים רבים חושבים שריגושים הם אושר… אבל כשאתה בריגוש אתה לא שליו. אושר אמתי מבוסס על שלווה פנימית".

– טיך נהאת האן

איך מתמודדים עם OCD

קודם כל לפני שאני מתחיל לדבר על OCD אני חייב להגיד שאני לא מגדיר אנשים עם OCD. אני לא אוהב להגדיר אנשים ולהגיד להם שיש להם איזה מחלה נפשית כי זו לא האמת. האמת היא שפשוט ברחנו מהכאב שלנו כבר זמן רב וככל שאנחנו בורחים ממנו ככה הוא ממשיך לרדוף אותנו כמו הצל. כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה לסובב את העיניים פנימה והכל יסתדר לאט לאט.

בכל מקרה כשאנחנו מדברים על OCD אנחנו מדברים על מחשבות טורדניות אשר מובילות להתנהגות או אישיות אובססיבית.

האובססיות האלו מגיעות כחוויה של פחד בו המחשבות שלנו מעלות שוב ושוב מחשבות מפחידות ומוזרות ואנחנו מרגישים פחד עמוק שאם לא נעשה את מה שהמחשבות אומרות לנו יקרה משהו נורא.

או שהמחשבות אומרות לנו שאנחנו רוצים לעשות משהו נוראי שיפגע בנו ובאחרים, ועם החוויה הזאת עולה פחד וניסיון שליטה על ידי טקסים אובססיביים בניסיון להרגיע את המחשבות שלנו.

גם פה יש קריאה של הרגש שלנו לתשומת לב, נדמה שאנחנו שוב מאבדים את עצמינו, וכל עוד לא נלמד לצפות בחוויה של המחשבה שמובילה אותנו לאובססיות והבריחות לא נוכל להבין ולהחזיר את השליטה לידינו ולהגיע לסיומם של המחשבות החוזרות על עצמן.

למאמר מלא בנושא: ocd סיפורים אישיים וטיפול באו סי די

אז איך מתמודדים עם OCD?

הדבר הראשון הוא ללמוד לעצור ולעשות השהיה, לרוב אנשים שחווים OCD חווים גם חוויה שבה אין להם רגע של עצירה או השהיה בחיים שלהם.

כל רגע הם מרגישים את הצורך לעשות משהו והם לא משאירים לעצמם זמן פנוי פשוט להיות עם המחשבות והרגשות שלהם.
בהתחלה זה יהיה לא קל לחוות את הרגשות והמחשבות שלנו ולצפות בהן בצורה אוהבת ללא תגובה, אך האם יש פתרון אחר חוץ מזה?

נדמה שלא. זה הפתרון היחיד. והוא זה שיפתור את בעיית הסבל, האובססיה והטקסים. כשמסתכלים למחשבות האובססיביות ישירות בעיניים יהיה ניתן לראות שהן לא רוצות שנעשה שום פעולה חיצונית, מה שהן באמת רוצות הוא תשומת לב פנימית.

תובנה לגבי הOCD והמקור שלה יכולה להגיע רק לאחר הסתכלות עמוקה ללא ניסיון שליטה בפעולות החיצוניות והפנימיות שלנו כל רגע ורגע. אך כל עוד אנחנו חיים בתוך מעגל של הרגלים שמרדימים את המוח שלנו אז לא נוכל ללמוד את מה שקורה בתוכנו.

למידה יכולה לקרות רק כשאכפת לנו, אך נדמה שלרובנו לא באמת אכפת למצוא את האמת ואת המקור לOCD יותר אכפת לנו להיפטר מתחושת החרדה על ידי בריחה, התנגדות, וטקסים.

הטקסים שנועדו לעזור לנו להשתחרר מחרדה, לא עוזרים לנו, כי כל מה שהם מביאים זה רק לתחזוקה של הרגלים והרגלים מובילים לשינה של המוח. הרגלים באים מהרצון שלנו לא להרגיש ולא לחוות, הרגלים הם חלק בלתי נפרד מהניסיון שלנו לא להתמודד ולא ללמוד על עצמינו.

למידה על עצמינו זה לא דבר פשוט בהתחלה רק בגלל שאנחנו לא באמת רוצים לעשות את זה, אנחנו לא רוצים לסכן את עצמינו ולחוות את החיים במלואם ובערנות, אנחנו מעדיפים לברוח לטקסים והרגלים שמרדימים את המוח ומשתקים אותנו מלהרגיש ולחוות את הרגשות במלוא העוצמה.

הבריחה הזאת הולכת בצורה ישירה נגד למידה, מכיוון שבשביל ללמוד יש עלינו לצפות, בסקרנות ובאהבה בכל מה שקורה בתוכנו, זאת אומרת לצפות בחרדות, בפחדים, בשעמום, ברגשות הלא נעימים, בחוויות הרעות הטובות כאחד.

כל עוד אנחנו לא מרשים לעצמינו לחוות חלקים בעצמינו, אנחנו לא נותנים לעצמינו את האפשרות להתחיל את הדרך והלמידה שמובילה לשחרור מהOCD והמחשבות הטורדניות.

מאמר שעשוי לעניין אותך: איך מטפלים בOCD ומשתחררים מהעבדות

אנחנו לא סומכים על עצמינו – האינטליגנציה האמתית.

אחד הדברים שמחזקים את המחשבות הטורדניות והOCD זה שאנחנו לא סומכים על עצמינו, אנחנו מפחדים שאם נשחרר את השליטה מהמחשבות והרגשות אנחנו נעשה דברים נוראיים שנצטער אליהם לאחר מכן.

אך רק לשחרר את השליטה במחשבות וברגשות, לא אומר שאנחנו עכשיו פועלים ללא אינטליגנציה, אם זאת ההבנה שהגעתם אליה מהמאמר אז המאמר לא הובן במלואו.

לאחר שאנחנו מפסיקים את ניסיון השליטה אז יש לנו אפשרות להשתמש בתובנה העמוקה שנמצאת בנו, לצפות, להבין ובסבלנות לראות מה נכון, מה לא נכון ואיך לחיות את החיים בצורה שלא תורמת לקונפליקט פנימי או חיצוני שמוביל לחיזוק המחשבות הטורדניות.

גם ללא שליטה במחשבות וברגשות יש לנו ידע עמוק, הידע העמוק הזה מבין את החשיבות של מוסר ואת הדרך הנכונה לחיות את החיים. כל עוד נהיה סבלניים וערניים, נוכל ללמוד לחיות ללא שליטה פנימית אך בחכמה גדולה.

האינטליגנציה העמוקה שלנו תוכל לפעול בשקט הפנימי שנוצר לאחר סוף המלחמה. אם נלמד להשתמש באינטליגנציה הזאת אז החיים שלנו יהפכו לחיים של יופי, שלווה והרמוניה.

האינטליגנציה האמתית נולדת רק כשאנחנו מבינים את האמת. באמת אין מקום לחד גוניות של המחשבות, המחשבות מנסות ליצור מציאות על ידי ידע, הן יוצרות פיצול.

הפיצול הזה נותן 2 אפשרויות, האחת היא לעשות את מה שאנחנו רוצים ללא שיקול דעת וללא הבנה , והדרך השנייה היא כל הזמן לפעול על ידי מה שנכון לפי החשוב שהוא האידיאל שנלמד על ידי החברה, הדת, המוסרת והמורים.

בשני המקרים יש פעולה ללא אינטליגנציה, אנחנו שוב מפחדים להשתמש בתובנה, ואנחנו חיים על פי תבניות בנויות מראש. בשני המקרים אנחנו חיים בשינה עמוקה של המוח ואנחנו יכולים להמשיך לחוות את החיים עם משככי הכאבים שמגיעים עם התבניות הללו.

מאמר שעשוי לעניין אותך: איך מטפלים בOCD? טיפול שורשי ועמוק

מדיטציה לשחרור מחשבות טורדניות

מדיטציה היא הדרך הישירה ביותר לשחרור מחשבות טורדניות, על ידי ישיבה עם עצמינו וחיבור עמוק לרגשות, נוכל להחזיר את האיזון למערכת, לחוות שלווה עמוקה ולראות את המחשבות שלנו באור אחר לגמרי.

אותן המחשבות שהפחידו וגרמו לנו לשוק יהפכו לבדיחה של העבר ברגע שנבין את אומנות הצפייה הפנימית והערנות הפנימית. המדיטציה תשחרר אותנו לאט לאט מכל מחשבה טורדנית ותביא לנו תבונה שאינה ניתנת להבנה דרך עולם המחשבות.

למאמר מלא על מדיטציה: איך עושים מדיטציה? מדיטציה זה הדבר הכי טבעי ופשוט!

מחשבות טורדניות
שאנחנו מבינים את עצמינו, יש לנו שקט ליהנות מהיופי של העולם.

"חווה את החיים בכל הדרכים האפשריות —

טוב-רע, מר-מתוק, כהה-בהיר, קיץ -חורף.

חווה את כל הקצוות.

אל תפחד מניסיון,

כי ככל שיש לך יותר ניסיון, כך אתה נעשה יותר בוגר ."

– אושו

שאלות ותשובות בקצרה

האם יש סגולה נגד מחשבות טורדניות?

כן, הסגולה היא מודעות. או במילים אחרות מדיטציה. כשאני אומר מודעות או מדיטציה אני מתכוון ליכולת ללמוד על עצמינו ללא הפרעה, להבין את התהליכים שקורים בנו מבחינה רגשית, ללא ניסיון לתרגם את זה על ידי המחשבה. למדריך המלא למדיטציה לשחרור מחשבות טורדניות לחץ כאן.

האם מחשבות טורדניות עוברות?

הן לא עוברות ללא שינוי והבנה פנימית, על ידי מודעות לעצמינו ניתן להבין את עצמינו, להתקרב לרגשות, ולהבין את השורש שהוא בכלל רגשי ולא מחשבתי. ברגע שצופים בעולם הפנימי מספיק מגיע שינוי עמוק רגשי שמביא לשינוי בתוכן המחשבות. לקריאה נוספת לחץ כאן

האם אפשר לטפל בעצמי במחשבות טורדניות?

זה אפשרי, אך יש להבין את הדרך. הדרך היא לא תמיד מה שאנחנו חושבים והרבה אנשים יכולים להתבלבל ולטעות. אם אתם רוצים להבין את עצמכם לעומק ולהבין את המקור למחשבות הטורדניות, מוזמנים לקרוא את המאמר על טיפול במחשבות טורדניות.

איך להשתחרר ממחשבות טורדניות על פי שלבים

איך להשתחרר ממחשבות טורדניות על פי שלבים

  1. להפסיק להילחם במחשבות הטורדניות

    כל עוד נמשיך להילחם עם המחשבות הטורדניות הן רק יתחזקו, כל דבר שאנחנו נלחמים אתו רק מתחזק.

  2. להבין שהמקור למחשבות הטורדניות הוא רגשי

    הרבה מאתנו לא מבינים שהמקור למחשבה הטורדנית הוא מקור רגשי.

  3. להפסיק לנסות לברוח מהכאב הרגשי

    הבריחה מהכאב הרגשי מובילה למחשבות טורדניות. כל מה שאנחנו בורחים ממנו ירדוף אחרינו.

  4. לשחרר אחיזה מהמחשבות ולהעביר את תשומת הלב לגוף ולרגשות

    לתת תשומת לב אוהבת לגוף ולרגש, לא להתרגש מתנועת המחשבות.

  5. ללמוד איך להבין את הרגש, ואיך לתת לעצמינו את מה שאנחנו צריכים.

    המחשבות הטורדניות הן קריאה להבנה עצמית, וצפייה בגוף וברגש תוביל להבנה עצמית ולשחרור.

  6. לחיות חיים של חיבור לגוף ולנפש יביא לסוף של המחשבות הטורדניות.

    ברגע שאנחנו לומדים לא לברוח מעצמינו ומהכאב הפנימי שלנו מגיע ריפוי פנימי והמחשבות הטורדניות מאבדות את הכוח שלהן.

  7. להשתמש במגוון הכלים שיעזרו לנו להתחבר לגוף ולרגש

    יוגה, מדיטציה, תרגילי נשימה, ספורט וטבע יעזרו לנו לחזור לגוף ולרגש, ויסיימו את הכאב הרגשי אשר מוביל למחשבות טורדניות.

מאמרים נוספים על מחשבות טורדניות:

איך מטפלים בOCD? טיפול שורשי ועמוק

מהי הדרך היעילה ביותר לטיפול בOCD?אשמח במאמר זה לשתף את הדרך שמצאתי לשחרור מOCD

איך מטפלים בOCD ומשתחררים מהעבדות

איך מטפלים בOCD מהשורש? למה אני חווה OCD? מהו הטיפול המעמיק והאיכותי ביותר לOCD? האם אפשר

איך להתמודד עם מחשבות טורדניות מיניות אחת ולתמיד

איך ניתן להשתחרר ממחשבות טורדניות מיניות? למה מלכתחילה אני חווה מחשבות פולשניות מיניות? איך

איך להתמודד עם מחשבות שליליות ללא מאמץ ובקלות

למה אני חווה מחשבות שליליות? איך להתמודד עם מחשבות שליליות? מה אפשר לעשות עם מחשבות

האם מחשבות טורדניות עוברות לבד?

האם מחשבות טורדניות עוברות? מה הקשר בין התקף חרדה למחשבות טורדניות? איך להעלים מחשבות

ocd סיפורים אישיים וטיפול באו סי די

או סי די מביא סבל רב לחיים שלנו, המון כאב וצער. בלבול גדול עולה בנו בעקבות המחשבות שמראות לנו מציאות מדומה אך
מוזמנים לשתף את המאמר אם אהבתם או התחברתם.
פייסבוק
וואטסאפ
טיפול הוליסטי לשחרור מחשבות טורדניות

אני שמח שהמאמר עזר לך. אם את/ה רוצה עזרה אמתית שתחסוך לך המון זמן וכאב ותיתן לך את הכלים להשתחרר מהמחשבות הטורדניות אחת ולתמיד,

את/ה מוזמן/ת להגיע לטיפול בקליניקה בתל אביב או לפגישה בזום. אנחנו ביחד נלך צעד אחר צעד לשחרור מהמחשבות הטורדניות ונצא לדרך חדשה.

על ידי שיטת טיפול הוליסטית הנקראת "טרילותרפיה" אשר עזרה לעשרות אלפי אנשים ברחבי העולם יהיה ניתן להשתחרר מהמחשבות הטורדניות מהשורש.

אשמח לשמוע מה אתם חושבים על המאמר בתגובות.